• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Jadwiga M. Jarosiewicz

Scenograf

Malarka i scenografka. Ukończyła studia na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Czesława Rzepińskiego, a później także Podyplomowe Studium Scenografii pod kierunkiem Andrzeja Kreutza Majewskiego.

Ma w swoim dorobku około 80 realizacji scenograficznych w kraju i za granicą. Debiutowała jeszcze w czasie studiów, projektując dla Opery Krakowskiej scenografię do Wolnego strzelca Webera w reżyserii Małgorzaty Dziewulskiej. Od tamtego czasu poświęciła się przede wszystkim twórczości scenograficznej dla opery i baletu. Zapraszana była przez Teatr Wielki w Warszawie, a także przez teatry operowe Bydgoszczy, Bytomia, Krakowa, Łodzi, Poznania, Wrocławia i Szczecina.

Projektowała oprawę plastyczną do takich przedstawień, jak: Fidelio Beethovena, Lunatyczka i Norma Belliniego, Syn marnotrawny Brittena, Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego, Łucja z Lammermooru Donizettiego, Faust Gounoda, Manru Paderewskiego, La Serva padrona Pergolesiego, Dydona i Eneasz Purcella, Dziecko i czary Ravela, Cyrulik sewilski Rossiniego, Historia żołnierza Strawińskiego, Rayok Szostakowicza, Trubadur, Rigoletto, Traviata Verdiego, Walkiria Wagnera; oraz do baletów: La Sylphide i La Ventana Bournonville’a, Śpiąca królewna i Bajadera Petipy (Warszawa), a także Pan Twardowski i Don Kichot (Łódź) oraz Carmen (Kraków).

Pracowała także dla teatrów dramatycznych, a przede wszystkim dla Teatru Polskiego za dyrekcji Kazimierza Dejmka, gdzie zaprojektowała scenografie do przedstawień: Obłęd Krzysztonia, Czapa Krasińskiego oraz Matka, Oni i Bezimienne dzieło Witkacego.

Współpracowała z takimi reżyserami, jak: Jan Englert, Janusz Nyczak, Ryszard Peryt, Jerzy Rakowiecki, Marek Sikora i Wolfgang Weit oraz z takimi choreografami, jak: Alain Bernard, Witold Borkowski, Piotr Gusiew, Janusz Józefowicz, Teresa Kujawa, Kirsten Ralov, Emil Wesołowski, aż po Natalię Makarową. Wielokrotnie pracowała z Marią Fołtyn przy jej realizacjach oper Stanisława Moniuszki: Parii (Warszawa, 1980; Hawana, 1991; Łódź, 1992), Strasznego dworu (Kraków, 1989; Kielce, 1997), Halki (Warszawa, 1995; Osaka, 1995) oraz Śpiewnika domowego w stołecznym Teatrze Wielkim (1996).

Obrazy, rysunki i projekty scenograficzne artystki znalazły się w polskich i zagranicznych kolekcjach, prezentowała je także podczas Praskiego Quadriennale oraz na około 50 wystawach indywidualnych i wielu zbiorowych.

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''