Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach. Uczestnik programu Akademii Operowej w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie, gdzie kształcił się pod kierunkiem m.in. Olgi Pasiecznik, Izabeli Kłosińskiej, Ewy Podleś, Mariusza Kwietnia, Matthiasa Rexrotha, Eytana Pessena, Lecha Napierały, Macieja Pikulskiego, Michała Biela, Katelan Terrell, Topi Lehtipuu oraz Hedwig Fassbender.
Debiutował w 2018 roku na deskach Opery Śląskiej w Bytomiu w roli Ramira w La finta giardiniera W.A. Mozarta.
Współpracuje z Polską Operą Królewską, gdzie kreuje postacie Eustazia w operze Rinaldo G.F. Händla, Valetta w Koronacji Poppei C. Monteverdiego oraz Milesa w Dokręcaniu śruby B. Brittena.
Artysta wystąpił m.in.: na Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Dawnych im. Izabeli Branickiej z Orkiestrą Zespołu Muzyki Dawnej Diletto,wykonując Requiem in C J.A Hassego; w Teatrze Wielkim w Łodzi jako Cherubin w operze Wesele Figara W.A. Mozarta; w Filharmonii Zielonogórskiej oraz w Filharmonii Śląskiej wykonał partię altową w Mszy d-moll W.A. Mozarta, na Baltic Opera Festival; w Operze Bałtyckiej jako Anniusz w Łaskawości Tytusa W.A. Mozarta; w Operze Nova w Bydgoszczy w Niebezpiecznych związkach oraz w Operze Krakowskiej w Loterii na mężów K. Szymanowskiego.
W swoim repertuarze, poza wymienionymi dziełami, posiada liczne pieśni, arie operowe oraz partie solowe dzieł oratoryjnych, m.in.: Oratorium na Boże Narodzenie, Magnificat, Messe in h-moll, Pasję według św. Jana, Pasję według św. Marka, Pasję według św. Mateusza, kantaty BWV 213 J.S. Bacha, Stabat Mater J.B. Pergolesiego, Stabat Mater A. Vivaldiego, Mszę koronacyjną W.A Mozarta.
Jakub Foltak występował z takimi dyrygentami jak m.in. B. Akiki, T. Tokarczyk, P. Sułkowski, R. Kłoczko, A. Banaszak, S. Perłowski, K. Garstka, L. Stawarz, L. Krych, A. Nagórka czy Y. Shemet.
Laureat Nagrody Stowarzyszenia Septem Octaves za najlepsze wykonanie utworu kompozytora Polskiego na 11. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki.
Plany artysty na sezon 2023/2024 obejmują rolę Oberona w operze Śnie nocy letniej B. Brittena w Opernhaus Zürich czy występy w Carmina Burana (Mgnienie Oka) w TW-ON.
Fot. Karpati&Zarewicz