• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Janusz Mazoń

Baletmistrz, choreograf

Urodził się w Bytomiu. Ukończył bytomską szkołę baletową i przez sezon tańczył z Baletem Opery Śląskiej. W 1980 roku dołączył do Baletu Teatru Wielkiego w Warszawie, gdzie w krótkim czasie otrzymał tytuł pierwszego solisty. W 1982 roku zdobył I nagrodę IV Ogólnopolskiego Konkursu Tańca w Gdańsku, a rok później został uhonorowany Medalem Wójcikowskiego dla wybijającego się polskiego tancerza młodego pokolenia. W jego warszawskim dorobku znalazły się m.in. główne role w Giselle, Jeziorze łabędzim, Śpiącej królewnie oraz w Córce źle strzeżonej Fredericka Ashtona; a także partie solowe w La Ventana Augusta Bournonville'a, Suite en blanc Serge'a Lifara, Lalkach Alberto Méndeza, Fantazjach Ericha Waltera, aż po Miłość i ból i świat i marzenie Johna Neumeiera z muzyką I i X Symfonii Gustava Mahlera.

W 1985 roku przeniósł się do Baletu Hamburskiego i pozostał tam przez kolejne 12 lat, osiągając pozycję jednego z czołowych pierwszych solistów. Tańczył główne i solowe role w baletach Johna Neumeiera: Romeo i Julia, Sen nocy letniej, Iluzje – jak „Jezioro łabędzie”, Śpiąca królewna, Dziadek do orzechów, Dama kameliowa, Peer Gynt, Bach-Suite 2, Magnificat, Mozart 338, Pasja św. Mateusza, Don Kichot, V Symfonia Gustava Mahlera, Requiem, Historia Kopciuszka i innych; a także w Onieginie Johna Cranko i There is a Time José Limóna. Występował z zespołem Neumeiera na wielu scenach Europy, Azji i Ameryki Południowej.

Po zakończeniu kariery tancerza, w 1997 roku wyjechał do Marietty (Georgia) w Stanach Zjednoczonych, gdzie został baletmistrzem Georgia Ballet. Zrealizował z tym zespołem kilka kameralnych baletów Johna Neumeiera, ale przede wszystkim kształcił tancerzy i tworzył własne choreografie. Znalazły się wśród nich: American Dreamer, Interruptions, A Sleepy Hollow Story, Ognisty ptak, A Young Dancer's Guide to the Orchestra, Enigmatic Tangos i Pinokio. Ukończył także w Georgii studia chiropraktyczne w Life University i poza szkoleniem artystów Georgia Ballet prowadził także własny gabinet chiropraktyczny w Marietcie.

W 2013 roku wrócił do Hamburga, obejmując funkcję pedagoga w szkole Baletu Hamburskiego. Zrealizował choreografie Johna Neumeiera z Houston Ballet, Baletem Bolszoj w Moskwie, Baletem Bostońskim, Polskim Baletem Narodowym i Baletem Teatro alla Scala w Mediolanie.

fot. Ewa Krasucka

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''