• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Jürgen Rose

Scenograf

Wybitny artysta niemiecki, ceniony w świecie za swoje projekty dla opery, baletu i teatru dramatycznego. Urodził się w Bernburgu nad Saale. Studiował w berlińskiej Akademii Sztuk Pięknych i w tamtejszej Szkole Teatralnej. Pracę zawodową rozpoczynał jako asystent wybitnego reżysera, Gustava Rudolfa Sellnera, w Landestheater Darmstadt. Wkrótce został scenografem słynnego Müncher Kammerspiele, dla którego projektował przez wiele lat dekoracje i kostiumy, m.in. do sztuk Szekspira, Büchnera, Czechowa i Lessinga. W 1961 roku pracował w Stuttgarcie nad scenografią sztuki Szekspira Jak wam się podoba i poznał wtedy wybitnego brytyjskiego choreografa Johna Cranko. Niedługo potem zaprojektował dla niego scenografię i kostiumy do Romea i Julii. Ich wspólna produkcja weszła z czasem także do repertuarów Narodowego Baletu Kanady, Baletu Australijskiego, Opery Bawarskiej w Monachium, Opery Paryskiej, Państwowej Opery w Wiedniu i mediolańskiej La Scali. W dalszych latach współtworzył z Johnem Cranko inne realizacje w Balecie Stuttgarckim: Jezioro łabędzie(także w Monachium i Frankfurcie), Ognistego ptaka (również w Boston Ballet), Oniegina (później też w Balecie Opery Bawarskiej, Balecie Australijskim, Królewskim Balecie Szwedzkim, London Festival Ballet, Balecie Hamburskim, Narodowym Balecie Kanady i American Ballet Theatre), Initialen R.B.M.E., Poème de l’extase (również w Royal Ballet), Spuren oraz inscenizację operetki Wesoła wdówka. Już po śmierci sławnego choreografa zaprojektował nową scenografię i kostiumy do słynnego Poskromienia złośnicy Cranki do realizacji tego baletu w Monachium i Hamburgu. Tworzył również dla innych choreografów: Antony'ego Tudora (Giselle), Celii Franki (Dziadek do orzechów, Kopciuszek) i Kennetha MacMillana (Concerto, Pocałunek wieszczki).

Z czasem Jürgen Rose został ulubionym partnerem plastycznym Johna Neumeiera, który począwszy od 1972 roku współpracował z nim najpierw w Balecie Frankfurckim (Pocałunek wieszczki, Dafnis i Chloe), a potem przez długie lata w Balecie Hamburskim. Projektował tam dla Neumeiera dekoracje i kostiumy do baletów: Dziadek do orzechów (również dla Baletu  Monachijskiego i Royal Winnipeg Ballet), Romeo i Julia (także dla Królewskiego Baletu Duńskiego), Iluzje – jak „Jezioro łabędzie”, Śpiąca królewna, Sen nocy letniej (później też w Paryżu, Moskwie, Kopenhadze, Sztokholmie, Wiedniu i Dreźnie), Dama kameliowa (również w Stuttgarcie, Paryżu, Nowym Jorku, Monachium, Mediolanie i Dreźnie), Ognisty ptak, Peer Gynt i Historia Kopciuszka. W 1970 roku artysta rozpoczął również owocną pracę dla opery. Projektował scenografię m.in. do Salome w Operze Wiedeńskiej i La Scali, Kawalera srebrnej róży w Monachium i Mediolanie, Cosi fan tutte w Wiedniu i Berlinie, Don Giovanniego w Monachium i Berlinie, Parsifala i Uprowadzenia z seraju w Wiedniu, do Arabelli, Eugeniusza Oniegina, Złota Renu i Walkirii w Hamburgu, Balu maskowego w Londynie, Idomenea w monachijskim Cuvilliés Theater, do Tannhäusera dla Festiwalu w Bayreuth, do Wozzecka i Ariadny na Naxos dla Festiwalu w Salzburgu itd. Niezależnie od swoich prac scenograficznych dla baletu i opery, nadal projektował także dla czołowych teatrów dramatycznych Hamburga, Berlina i Monachium. Od lat łączy go bliska współpraca z wybitnym niemieckim reżyserem dramatycznym i operowym, Dieterem Dornem. Również sam Jürgen Rose reżyseruje przedstawienia operowe; inscenizował m.in. Don Carlosa, Elektrę,Lulu i Lisiczkę Chytruskę. W latach 1973-2000 był profesorem scenografii na Akademii Sztuk Pięknych w Stuttgarcie.

fot. Wilfried Hösl

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''