• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Katarzyna Sobańska & Marcel Sławiński

Stanowisko

Katarzyna Sobańska

Absolwentka katowickiego wydziału ASP w Krakowie (grafika ,malarstwo i grafika, projektowa), w roku 1991 stypendystka Ministra Kultury i Sztuki. Od 1993 roku zajmuje się głównie scenografią. Jest kierownikiem Katedry Scenografii Filmowej na Wydziale Scenografii ASP w Warszawie. Ma na koncie wiele realizacji filmowych, teatralnych i telewizyjnych. Współpracowała z Katowickim Studiem Form Telewizyjnych. Najważniejsze jej realizacje to: „De Aegypto” – reż. Jolanta Ptaszyńska„ „Pokój saren” i „Angelus” – reż. Lecha Majewskiego (nominacja za scenografię do Orłów 2002), „Torowisko” – reż. Urszula Urbaniak (nagroda Złote Lwy za debiut i nagroda za scenografię i kreację obrazu na Festiwalu Młodego Kina w Koszalinie), „Stygmatyczka” – reż. Wojciech Nowak (nagroda za scenografię na festiwalu „Dwa teatry” w Sopocie). Współpracowała z Agnieszką Holland, Katarzyną Adamik, Magdą i Piotrem Łazarkiewiczami. Na deskach teatralnych współpracowała z teatrami dramatycznymi i operowymi w całej Polsce ((m.in. z Krystyną Jandą czy Piotrem Łazarkiewiczem). Ma na koncie ok. 60 realizacji filmowych i teatralnych. Nagradzana na wielu festiwalach za swoją działalność twórczą.

*

Marcel Sławiński

Absolwent katowickiej Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach (grafika, malarstwo, rysunek) oraz Wydziału Scenografii ASP w Krakowie. Adiunkt Katedry Scenografii Filmowej na Wydziale Scenografii ASP w Warszawie. Jest scenografem, który w swoim dorobku może się pochwalić zarówno współpracą z licznymi teatrami, jak również pracą przy wielu znaczących produkcjach filmowych i telewizyjnych. Współpracuje m. in. ze scenami warszawskimi (Teatr Wielki - Opera Narodowa, TR, Teatr Polonia, Teatr Bajka), Operą Wrocławską, Teatrem Muzycznym Capitol we Wocławiu, Teatrem Polskim w Bielsku Białej, Operą Śląską w Bytomiu, Teatrem Rozrywki w Chorzowie, Gliwickim Teatrem Muzycznym, Teatrem Śląskim. Stworzył scenografię do wielu spektakli teatralnych, operowych i musicalowych m.in. w reżyserii Grzegorza Jarzyny, Magdaleny Piekorz, Pawła Wojcieszka, Małgorzaty Szumowskiej, Marii Sartovej, Marka Weiss-Grzesińskiego, Krzysztofa Kolbergera. Ma na swoim koncie kilka znaczących nagród za scenografię filmową i teatralną.

*

Współpracują od 2008 roku. Prowadzą autorską Pracownię Scenografii w Katowickiej Akademii Sztuk Pięknych. Mają na koncie wiele wspólnych realizacji filmowych i teatralnych. Realizacje filmowe to m.in. „Senność” w reż. Magdalena Piekorz, „Młyn i Krzyż” w reż. Lecha Majewskiego, który jest oryginalną próbą odczytania obrazu Petera Bruegla „Droga na Kalwarię” – dostała ona nagrodę główną za scenografię na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (2011) oraz Polską Nagrodę Filmową Orzeł za scenografię. Razem przygotowali również scenografię do filmu Agnieszki Holland „W ciemności”, za którą otrzymali wspólnie nagrodę główną za scenografię na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (2012), oraz nominację do Polskiej Nagrody Filmowej Orzeł 2012. Na swoim koncie mają Złotą Maskę za scenografię do przedstawienia musicalowego „Oliver” w reż. Magdaleny Piekorz, które zostało zrealizowane na deskach Teatru Rozrywki w Chorzowie. Stworzyli również scenografię do filmu „Jesteś Bogiem” w reż. Leszka Dawida nagrodzonego wielokrotnie na różnych festiwalach filmowych (nominacja za scenografię do Polskiej Nagrody Filmowej Orzeł 2013). Za scenografię do filmu Pawła Pawlikowskiego „Ida” (nagrodzonego Oscarem) otrzymali nagrodę główną na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych Złote Lwy w Gdyni (2013), a także nominację do Nagrody filmowej „Orzeł” 2014 oraz nagrodę indywidualną za scenografię na Festiwalu Filmów Fabularnych Gijón (Hiszpania). Kolejna nagrodzona ich praca to „Zjednoczone Stany Miłości” (reż. Tomasz Wasilewski), które otrzymały m.in. Srebrnego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie (2016 – za scenariusz) i nagrodę za scenografię na festiwalu filmowym (Ostenda 2016). Stworzyli scenografię do filmu „Zimna wojna” (reż. Paweł Pawlikowski – film nagrodzony Złotą Palmą Cannes 2018, europejską nagrodą filmową 2018), za którą otrzymali nominację do Orłów 2020, a w 2021 tę samą nominację za scenografię do filmu „Hejter” w reż. Jana Komasy. Inne realizacje: „Być jak Kazimierz Deyna” w reż. Anny Wieczur- Bluszcz, „Maraton tańca” w reż. Magdalena Łazarkiewicz , „Ewa” w reż. Ingmara Villqista i Adama Sikory , „Ederly” w reż. Piotra Dumały, „Erotica 2022” („Znikanie Pani B”), „Cudak” w reż. Anny Kazejak i inne. W projektach reklamowych również zdobywają laury za scenografię, m.in. nagrody związane z realizacjami dla stacji TVN czy TVP, nagroda w kategorii „The Most Outstanding Promo of the Year” w europejskim konkursie organizowanym przez Promax/BDA. Srebrna statuetka dla „One Time Only Set Design” („najlepsza jednorazowa scenografia”) za spot wizerunkowy stacji TVN. Na deskach teatralnych tworzą realizacje w całej Polsce. Za musical „Olivier” w reż. Magdaleny Piekorz otrzymali Złotą Maskę (2009), za spektakl „Pod presją” w reż. Mai Kleczewskiej otrzymali wiele nominacji w kategorii scenografia (miesięcznika „Teatr”). Współpracują także z teatrem telewizji: „Skutki uboczne” Petra Zelenki w reż. Leszka Dawida otrzymały nagrodę główną Grand Prix, w tym również za scenografię, na Festiwalu Dwa Teatry w Sopocie (2014). Inne ich realizacje dla teatru telewizji: „Breakaut” i „Viktoria” w reż. Ewy Pytki, „Wojna, moja miłość” w reż. Wojtka Nowaka, „Lewiatan” w reż. Bartka Konopki. W teatrach i operach współpracują także z Markiem Weiss-Grzesińskim czy Robertem Talarczykiem. Od 2019 są członkami Amerykańskiej Akademii Filmowej „Oscar” ( Academy of Motion Pictures Arts and Sciences) oraz Gildii Scenografów tejże Akademii.

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''