
Absolwentka Warszawskiej Szkoły Baletowej oraz P.A.R.T.S. w Brukseli. Magister Sztuk z HfMDK Frankfurt am Main. W latach 2004-2009 pracowała w Brukseli w Rosas występując w przedstawieniach: Rain, Grosse Fuge, Bitches Brew Tacoma Narrows, D’un soir un jour czy Steve Reich Evening. Tańczyła w spektaklach stworzonych przez najważniejszych choreografów przełomu XX i XXI wieku. Znaleźli się w śród nich: Anne Teresa de Keersmaeker, Trisha Brown czy William Forsythe. W 2009 roku została uznana przez krytyków niemieckiego czasopisma ballettanz za najciekawszą tancerkę młodego pokolenia. Współpracowała ponadto przy spektaklach/performansach takich twórców jak Mette Ingvartsen, Kris Verdonck, Szymon Rogiński, David Wampach, Rafał Urbacki, Anu Czerwiński czy Aleksandra Wasilkowska. W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej występuje w spektaklu Mariusza Trelińskiego Latający Holender (2012) oraz Głosie ludzkim Mai Kleczewskiej (2016).
W latach 2007-2013 Kaya realizowała projekty z niezależnym kolektywem artystycznymU/LOI− Universal Law of Impermanence. Spektakle odbywały się głównie w przestrzeniach nieteatralnych – miejskich, postindustrialnych, galeryjnych jak :PK: (Festiwal Dialog 4 Kultur w Łodzi, 2009), Brith out (premiera w ramach Międzynarodowych Spotkań Sztuki Akcji Rozdroże w Warszawie, 2008) czy Off Żak Projekt (Gdański Festiwal Tańca, 2010).
Obecnie działa jako artystka niezależna, realizując własne projekty oraz biorąc udział w spektaklach innych twórców w Polsce i na świecie. Wśród jej autorskich realizacji choreograficznych znajdują się prace z pogranicza sztuk, prezentujące różne estetyki i style taneczne: Legendy (Teatr Rozbark w Bytomiu, 2014), SOL performens solowy (Maat Festival w Lublinie, 2013), Exkurs muzyka Szymon Brzóska (Trafostacja Sztuki, Szczecin, 2013), Oh, Noh muzyka Szymon Brzóska (Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, 2012).
Jej prace charakteryzuje autentyczność, wrażliwość i przestrzenne podejście do warstw muzycznych. Interdyscyplinarność jak i otwarcie na eksperymenty widoczne są w plenerowej Operze Harnasie Karola Szymanowskiego (festiwal Muzyka na Szczytach, Zakopane 2012), jak i w Arii di Prefiche, jednej z części tryptyku Ogniwa do muzyki Witolda Lutosławskiego (Opera na Zamku w Szczecinie, 2013 nagroda Bursztynowy Pierścień).
Jest autorką choreografii do spektakli Krzyczcie, Chiny! Pawła Łysaka oraz Księgi Jakubowe Eweliny Marciniak w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Dodatkowo stworzyła choreografię do filmów i teatrów telewizji: Wasza wysokość (reż. Agnieszka Smoczyńska), Panie Dulskie (reż. Filip Bajon), Demon (reż. Marcin Wrona), Córki dancingu (reż. Agnieszka Smoczyńska).
Fot. Magda Starowieyska