KERI-LYNN WILSON

Dyrygent

fotografia artystkiPochodzi z Winnipeg w Kanadzie. Studiowała grę na flecie, pianinie i skrzypcach. W nowojorskiej Juilliard School była uczennicą renomowanego flecisty Juliusa Bakera. Zadebiutowała w Carnegie Hall w wieku 21 lat. Otrzymała stypendium im. Bruno Waltera i kontynuowała naukę w Juilliard w programie dyrygenckim pod kierunkiem Otto-Werner Muellera. Uzyskała tytuł licencjata i dwa tytuły magisterskie zarówno w zakresie dyrygentury, jak i gry na flecie. Zadebiutowała, dyrygując kanadyjską National Arts Centre Orchestra w wieku 23 lat. Jeszcze jako studentka asystowała Claudio Abbado podczas Salzburger Festspiele i odbyła staż w dziedzinie dyrygentury w Tanglewood Music Center. Po ukończeniu studiów była drugim dyrygentem Orkiestry Symfonicznej w Dallas, aż do 1998 roku, kiedy rozpoczęła międzynarodową karierę jako dyrygentka występująca gościnnie.

Występuje w wiodących teatrach operowych, pracuje z najlepszymi orkiestrami. Do najciekawszych osiągnięć w ostatnich sezonach artystka zalicza takie spektakle, jak: Bal maskowy i Dama pikowa w Royal Opera w Sztokholmie, Madame Butterfly w Nowym Teatrze Narodowym w Tokio, Lady Makbet mceńskiego powiatuTraviata w Opernhaus Zürich, Latający Holender w Montreal Opera, Nabucco w La Coruña, Traviata w Bilbao, Oniegin w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, Turandot na Festiwalu Muzycznym Schleswig-Holstein z udziałem Orkiestry NRD, Otello w Bari oraz Borys Godunow w Tel Awiwie.

Keri-Lynn Wilson często współpracuje z: Wiener Staatsoper, Teatrem Maryjskim, Bawarską Operą Narodową w Monachium, Teatrem Bolszoj, Operą w Palermo, Juilliard Opera, Operą Izraelską, Teatrem Wielkim - Operą Narodową, Operą w Bilbao oraz Montrealu. Dyrygowała spektaklami w takich miastach, jak: Rzym, Turyn, Bari, Florencja, Parma, Werona, Palermo, Oslo, Nicea, Bukareszt, Los Angeles, Lipsk oraz Waszyngton; a orkiestrami m.in.: w Paryżu, Los Angeles, Monachium, Montrealu, Toronto, St. Paul, Houston, Waszyngtonie, Aachen, Lipsku, Moskwie, Petersburgu, Madrycie, Bukareszcie, Jerozolimie, Hong Kongu i Zagrzebiu. Dla Dorian Records zadyrygowała Orkiestrą im. Simóna Bolívara z Wenezueli w nagraniu kompozycji latynoamerykańskich na płycie Danzón.

W ostatnich sezonach dyrygowała Madame Butterfly w Bawarskiej Operze Państwowej w Monachium, Trubadurem w La Coruña, Otellem w Montreal Opera, Latającym Holendrem w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, Les Mamelles de Tirésias Poulenca oraz Der Kaiser von Atlantis Ullmanna w Juilliard Opera, Jasiem i Magłosią w Teatrze Maryjskim, a także Córką pułku w Palermo i Royal Opera House w Omanie. Zadyrygowała Düsseldorfer Symphoniker i Traviatą z udziałem Orkiestry NRD rejestrowaną dla telewizji, zadebiutowała dla English National Opera, dyrygując nową produkcją Dziewczyny ze Złotego Zachodu Pucciniego w reżyserii Richarda Jonesa. Poprowadziła Atyllę Verdiego, Trubadura w La Coruña oraz Cyganerię z udziałem Orkiestry NRD zrealizowaną pod gołym niebem i zarejestrowaną dla telewizji. Pełniła także funkcję Dyrektorka Muzycznego Narodowej Filharmonii Słoweńskiej.

W minionym sezonie dyrygowała w Teatrze Bolszoj (Don Carlos), Walencji (Napój miłosny) i Bilbao (Don Giovanni), pracowała z Bawarską Orkiestrą Radiową (Romeo i Julia) oraz Orkiestrą NRD (Rigoletto), zadebiutowała dla Canadian Opera Company (Tosca) oraz dyrygowała orkiestrami m.in. w Islandii i Pradze. W sezonie 2017/2018 dyrygowała nową produkcją Aidy Verdiego na otwarciu sezonu w English National Opera, Cyrulikiem sewilskim w Bawarskiej Operze Państwowej, Rusałką w Pradze, a także koncertami orkiestrowymi, w tym z Toronto Symphony oraz Węgierską Orkiestrą Narodową. W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej dyryguje: Borysem Godunowem Mussporgskiego, Onieginem Czajkowskiego, Latającym Holendrem Wagnera w reżyserii Mariusza Trelińskiego oraz Carmen Bizeta w reżyserii Andrzeja Chyry.

fot. Enrique Moreno Esquibel