Urodził się w Hongkongu. Ma szkockie, irlandzkie i indyjskie korzenie. Ukończył studia magisterskie i podyplomowe w klasie śpiewu Quentina Hayesa w Royal Northern College of Music (RNCM) w Manchesterze. Laureat stypendium sir Johna Tomlinsona, stypendium Andrew Lloyda Webbera, Frederic Cox Award, Robin Kay Memorial Prize i Srebrnego Medalu RNCM. Reprezentował uczelnię podczas konkursów Joaninha Trust Award i Clonter Opera Prize, zdobywając odpowiednio pierwsze i drugie miejsce. Podczas studiów wykonywał takie partie, jak: Figaro w Weselu Figara Mozarta, Minskman w operze Flight Jonathana Dove'a, Borsuk/Ksiądz w Przygodach Lisiczki Chytruski Janáčka oraz Lokai i Majordomus w Ariadnie na Naksos Richarda Straussa.
Poza uczelnią wystąpił jako Parsi Rustomji w Satyagraha Glassa w Angielskiej Operze Narodowej (zastępstwo), Leporello w Don Giovannim Mozarta z zespołem Allo Opera oraz Martino w inscenizacji opery Okazja czyni złodzieja British Youth Opera prezentowanej w Opera Holland Park. Śpiewał także w chórze Opera North w Parsifalu oraz chórze Opery Narodowej w Bergen w Peterze Grimesie („Nagranie Operowe Roku” i „Nagranie Roku” magazynu Gramophone w 2021 roku).
W sezonie 2023/24 był uczestnikiem Międzynarodowego Studia Operowego przy hamburskiej Staatsoper, gdzie kreował takie partie, jak: Angelotti (Tosca Pucciniego), Hobson (Peter Grimes Brittena), Figaro (zastępstwo) i Antonio (Wesele Figara Mozarta), Zariecki (Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego), Hrabia Ceprano (Rigoletto Verdiego) i Alcindoro (Cyganeria Pucciniego). Był także Escamillo w Carmen Bizeta w Oper Frankfurt i Staatstheater Main oraz Horatio w wersji koncertowej Hamleta Thomasa. Wystąpił w Lady Makbet miceńskiego powiatu w Operze Lipskiej i hamburskiej Staatsoper.
W sezonie 2024/25 debiutował w Teatro di San Carlo, na Festiwalu Tyrolskim w Erl i w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. Powrócił także na deski Staatsoper w Hamburgu.
Finalista konkursu „Operalia” w Mumbaju (2024), gdzie zdobył wyróżnienie. Wystąpił także w finale 41. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Belvedere” im. Hansa Gabora. Zdobywca II nagrody w 4. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Antoniny Campi w Lublinie.
Liam James Karai występuje jako solista podczas licznych gal operowych, recitali i koncertów na całym świecie. Ostatnio wykonał parię basu w IX Symfonii Beethovena z Orkiestrą Symfoniczną w Singapurze (dyr. Hans Graf) i wystąpił podczas dwóch gal operowych z Orquestra Simfònica de les Illes Balears (dyr. Pablo Mielgo). Zadebiutował na głównej scenie Elbphilharmonie w partii basu w Fantazji chóralnej Beethovena z Orkiestrą Filharmonii Hamburskiej pod dyrekcją Kenta Negano. W ubiegłych latach zaśpiewał partię basu w Requiem Mozarta i Oratorium na Boże Narodzenie Bacha, zaś na małej scenie Elbphilharmonie wykonał fragmenty partii Don Giovanniego z opery Mozarta, Figaro (Wesele Figara) oraz Ralpha z Pięknego dziewczęcia z Perth Bizeta u boku innych uczestników studia operowego. Wziął także udział w kilku koncertach z Orkiestrą Mozarteum w Salzburgu, podczas których wykonał fragmenty partii Figara z Wesela Figara i Alidoro z Kopciuszka Rossiniego.
Przed rozpoczęciem studiów wokalnych, ukończył bankowość i finanse na Uniwersytecie w Leicester. Jest maratończykiem. W trakcie studiów reprezentował swoją uczelnię w rozgrywkach uniwersyteckiej ligi koszykówki.
