Ma szkockie, irlandzkie i indyjskie korzenie. Ukończył studia magisterskie i podyplomowe w dziedzinie wykonawstwa muzyki w Royal Northern College of Music (RNCM) w Manchesterze (Wielka Brytania) w klasie Quentina Hayesa. Podczas studiów otrzymał stypendium sir Johna Tomlinsona oraz stypendium Andrew Lloyda Webbera, a w 2021 roku zdobył Nagrodę Frederica Coxa i Srebrny Medal RNCM. Reprezentował uczelnię podczas konkursów Joaninha Trust Award i Clonter Opera Prize, zdobywając odpowiednio pierwsze i drugie miejsce.
Obecnie jest uczestnikiem Międzynarodowego Studia Operowego przy hamburskiej Staatsoper. Na arenie międzynarodowej zadebiutował w 2022 roku jeszcze jako uczestnik programu dla młodych artystów działającym przy Festiwalu w Salzburgu (Guccio w Giannim Schicchim Pucciniego). Wziął także udział w kilku koncertach z Orkiestrą Mozarteum w Salzburgu, podczas których wykonał fragmenty partii Figara z WeselaFigara, Don Alfonso z Così fan tutte Mozarta i Alidoro z Kopciuszka Rossiniego.
W sezonie 2023/24 wystąpił na scenie hamburskiej Staatsoper, gdzie kreował takie partie jak Angelotti (Tosca Pucciniego), Verwalter/Wächter (Lady Makbet miceńskiego powiatu Szostakowicza), Hrabia Ceprano (Rigoletto Verdiego), Alcindoro (Cyganeria Pucciniego), Hobson (Peter Grimes Brittena), Drugi Żołnierz (Salome R. Straussa), Zariecki (Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego), Wójt (Jenůfa Janáčka), a także Guglielmo w Così fan tutte(zastępstwo), Alidoro w Kopciuszku (zastępstwo) i Colline w Cyganerii (zastępstwo). Zadebiutował także jako Escamillo w Carmen Bizeta w Oper Frankfurt oraz w nowej inscenizacji tej opery w Staatstheater Main.
Liam James Karai występuje jako solista podczas licznych gal operowych, recitali i koncertów na całym świecie. W najbliższym czasie zadebiutuje na głównej scenie Elbphilharmonie w partii basu w Fantazji chóralnej Beethovenaz Orkiestrą Filharmonii Hamburskiej pod dyrekcją Kenta Negano. W ubiegłym sezonie zaśpiewał partię basu w RequiemMozartai Oratorium na Boże Narodzenie Bacha. Zadebiutował także na małej scenie Elbphilharmonie u boku innych uczestników studia operowego, wykonując fragmenty partii Don Giovanniego z opery Mozarta oraz Ralpha z Pięknego dziewczęcia z Perth Bizeta.
W sezonie 2024/25 zaprezentuje się jako Escamillo w Carmeni Cesare Angelotti w Tosce w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, Schaunard w Cyganerii na Festiwalu Tyrolskim w Erl, Erster Nazarener w Salome w Teatro di San Carlo, Verwalter w Lady Makbet miceńskiego powiatu w Operze Lipskiej. Zadebiutuje także na Festiwalu w Salzburgu jako Horatio w Hamlecie Thomasa.
Fot. Caroline Winnicker