• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Luisa Spinatelli

Scenografka i projektantka kostiumów

Mediolańska scenografka i projektantka kostiumów. Ukończyła studia scenograficzne pod kierunkiem Tita Varisco w Accademia di Belle Arti di Brera, gdzie obecnie wykłada metodologię projektowania przedstawień. Debiutowała w mediolańskim Teatro alla Scala jako scenograf baletu Francesca da Rimini w choreografii Maria Pistoniego z Carlą Fracci w roli tytułowej. Będąc potem asystentką znanego scenografa Ezio Frigeria, miała szczęście pracować ze słynnym reżyserem Giorgio Strehlerem, który wywarł największy wpływ na jej pojmowanie teatru, opery i baletu. Pracowała z wieloma reżyserami i choreografami we Włoszech i za granicą, a jej wielki dorobek scenograficzny obejmuje już ponad trzysta tytułów.

Dla Giorgio Strehlera zaprojektowała kostiumy do Dobrego człowieka z Seczuanu Brechta (Piccolo Teatro, 1981 i Teatro Studio, 1996), L’Illusion Corneille'a (Odeon, 1984), La Grande magia Eduarda de Filippo (Piccolo Teatro, 1985), Fausta, części 1 i 2 (Teatro Studio, 1988-92) i Wyspy niewolników Pierre'a Marivaux (Piccolo Teatro 1994).

Współpracowała z wieloma teatrami i reżyserami operowymi. Jej kostiumy ozdabiały dwie inscenizacje Carmen Bizeta w reżyserii Lamberto Puggellego (Termy Caracalli) i Mauro Bologniniego (Arena di Verona) oraz monumentalną wersję Aidy Verdiego przygotowaną przez Mauro Bologniniego na Stadionie Olimpijskim w Montrealu (1988); a także m.in. Mazepę Czajkowskiego w reżyserii Lwa Dodina (La Scala , 1999) i Helenę Egipcjankę Richarda Straussa w reżyserii Denisa Kriefa (Teatro Lirico, Cagliari, 2001). Była scenografem Dziewicy orleańskiej Czajkowskiego (Teatro Regio, Turyn, 2002) i Luizy Miller Verdiego (Teatro Massimo, Palermo, 2004 i w Palau de les Arts Reina Sofia, Walencja, 2008) – oba tytuły w reżyserii Lamberto Puggellego.

Wielokrotnie projektowała scenografię i kostiumy do przedstawień baletowych. Początkowo współpracowała ze słynną włoską baleriną Carlą Fracci i jej mężem, reżyserem Beppe Menegattim, przy kilku ich wspólnych realizacjach. Była pierwszą kobietą, która pracowała jako scenograf dla słynnej Arena di Verona, przy okazji wystawienia tam Dziadka do orzechów w choreografii Milorada Miskovitcha z Carlą Fracci i Paolo Bortoluzzim w rolach głównych. Projektowała oprawę plastyczną do wielu przedstawień baletowych Rolanda Petit, ale też takich choreografów, jak: George Balanchine (Sen nocy letniej, Śpiąca królewna), Patrice Bart (Jezioro łabędzie, Dziadek do orzechów, Czajkowski, Płomienne serce), Robert North (Orlando, Czajkowski, Bach), Pierre Lacotte (Paquita), Amedeo Amodio (Romeo i Julia, Carmen), Asami Maki (Rajmonda, Dama kameliowa), Gheorghe Iancu (Szeherezada, Jezioro łabędzie), Derek Dean (Coppelia) i inni. Dla Polskiego Baletu Narodowego zaprojektowała scenografię i kostiumy do baletu Chopin, artysta romantyczny w choreografii Patrice'a Barta (2010).

Jej prace są ozdobą przedstawień nie tylko w mediolańskiej La Scali, ale także w paryskiej Operze Narodowej, londyńskiej Royal Opera House Covent Garden i berlińskiej Staatsoper Unter den Linden, w moskiewskim Teatrze Bolszoj, tokijskim Nowym Teatrze Narodowym oraz na innych scenach włoskich i zagranicznych. Artystka była wielokrotnie nagradzana za swoje projekty scenograficzne i kostiumy baletowe. W 1999 roku została też nominowana do prestiżowej Nagrody „Benois de la Danse” za scenografię do Jeziora łabędziego w berlińskiej inscenizacji Patrice'a Barta.

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''