MARC HEINZ

REŻYSER ŚWIATEŁ

Marc Heinz (fot. arch. TW-ON)

Pochodzi z Amsterdamu. Karierę rozpoczął w 1988 roku jako szef oświetlenia w Toneelgroep Amsterdam. W 1993 roku, po zdobyciu nagrody za dwie inscenizacje (Wachlarz Lady Windermere Wilde’a i Glenn, został niezależnym reżyserem świateł.

Pracował też w takich krajach, jak: Chiny, Belgia, Niemcy, Szwajcaria, ZEA, Austria, Hiszpania, Francja, USA, Arabia Saudyjska, Polska, Japonia, Litwa, Trynidad i Tobago, Rosja, Włochy, Wielka Brytania, Słowacja, Indie, Norwegia, Irlandia, Dania, Portugalia, Islandia, Izrael i Finlandia.

Swoje prace realizował w operach w: Rotterdamie, Antwerpii, Paryżu, Bazylei, Amsterdamie, Nowym Jorku, Łodzi, Kolonii, Hanowerze, Wiedniu, Monachium, Mannheim, Berlinie, Hamburgu, Porto, Sankt Petersburgu, Maastricht, Pekinie, Baden Baden, Düsseldorfie, Wilnie, St. Moritz, Linzu, Tokio, Utrechcie, Arnhem, Groningen, Bratysławie, Warszawie, Edynburgu, Enschede, Kopenhadze, Zurychu, Tel Awiwie, Wrocławiu i Poznaniu. Największym spektaklem operowym, do którego przygotował reżyserię świateł była Aida Giuseppe Verdiego wystawiona na Stade de France w Paryżu dla 85 tysięcy widzów.

W 2013 roku pracował przy projekcie show scenicznego Armin Only Intense na światowe tournée DJ Armina van Buurena, jednego z najlepszych obecnie didżejów i producentów. W tym samym roku zaprojektował oświetlenie do wystawy The Story of the Totem Pole, która zdobyła nagrody International Design Excellence Award 2013 i Merit Award 2013.

W styczniu 2015 roku zadebiutował w nowojorskiej Metropolitan Opera projektem świateł do JolantyZamku Sinobrodego (Czajkowskiego i Bartóka) w reżyserii Mariusza Trelińskiego. W 2016 zaprojektował światła do inscenizacji Tristana i Izoldy Wagnera w reżyserii Trelińskiego i scenografii Borisa Kudlički, która otworzyła sezon 2016/17 w Met. Regularnie gości w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. W najbliższych planach ma zaprojektowanie świateł do trzech premier nowych realizacji Mariusz Trelińskiego w Warszawie oraz spektakli wystawianych przez teatry operowe w Seulu, Tokio, Brukseli, Sztokholmie, Nowym Jorku, Wiedniu i Turynie.

Jest autorem świateł do trzech tras koncertowych Armina van Buurena (2013, 2015, 2017) uznanego pięciokrotnie za najlepszego DJ-a na świecie.

Jego światła do przedstawienia musicalowego Shrek otrzymały w Holandii nagrodę muzyczną dla najlepszego osiągnięcia twórczego w produkcji o dużej skali za rok 2013. W 2017 zdobył nagrodę za najlepszą scenografię do musicalu. Rok później był do niej ponownie nominowany.

Artysta zaprojektował oświetlenie polskiego pawilonu na Expo 2010 w Szanghaju. Pawilon otrzymał srebrny medal za najbardziej kreatywną prezentację Expo 2010.

Pracował także przy produkcjach telewizyjnych, wystawach muzealnych, wydarzeniach specjalnych i spektaklach musicalowych. Obecnie współpracuje z Muzeum Warszawy, The Belgian Chocolate Experience w Antwerpii; Sound and Vision Museum w Bradford i The Garden Museum w Londynie.

Jest członkiem organizacji: amerykańskiej United Scenic Artists i brytyjskiej Association of Lighting Designers.