Marta Kluczyńska

Dyrygent

fotografia artystkiAbsolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Marka Pijarowskiego oraz w klasie fortepianu prof. Elżbiety Karaś-Krasztel. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich pod kierunkiem takich dyrygentów, jak: Colin Metters, Gabriel Chmura i Jerzy Salwarowski. Uczestniczyła w warsztatach organizowanych przez European Network of Opera Academies: podczas Edinburgh Festival (Wielka Brytania, 2010) i w Académie Européene du Festival d’Aix-en-Provence (Francja, 2011, warsztaty prowadzone przez Petera Eötvösa; 2019 warsztaty Katie Mitchell). W roku 2019 wzięła udział w programie Hart Institute for Women Conductors w The Dallas Opera.

Od sezonu artystycznego 2008/09 na stałe związana jest z Teatrem Wielkim - Operą Narodową, gdzie zadebiutowała w wieku 24 lat, prowadząc spektakl W krainie czarodziejskiego fletu. Następnie powierzono jej do prowadzenia spektakle operowe i baletowe takie jak: Straszny dwór, Romeo i Julia, Dziadek do orzechów, Don Kichot, Tristan, I przejdą deszcze… W latach 2013 i 2014 objęła kierownictwo muzyczne prawykonań oper w ramach Projektu ‘P’ —  dla głosów i rąk Jagody Szmytki, Transcryptum Wojtka Blecharza, Zwycięstwo nad słońcem Sławomira Wojciechowskiego oraz Solarize Marcina Stańczyka.

Współpracowała z Sinfonią Varsovią, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej, Orkiestrą Symfoniczną UMFC, Operą Wrocławską, Operą na Zamku w Szczecinie. Jako dyrygent brała również udział w wielu festiwalach — Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Musica Polonica Nova czy Bydgoski Festiwal Operowy (występ gościnny Orkiestry Opery Narodowej i Polskiego Baletu Narodowego — maj 2015)

W Operze Narodowej asystowała dyrygentom przy kilkudziesięciu realizacjach, co pozwoliło jej znacznie poszerzyć swój muzyczny repertuar operowy i baletowy. Współpracowała m.in. z Valerym Gergievem, Markiem Minkowskim, Stefanem Solteszem, Jackiem Kaspszykiem, Jerzym Maksymiukiem czy Gabrielem Chmurą. Była asystentem dyrygenta podczas produkcji opery Tannhäuser w Teatro Municipal de Santiago (Chile).

Marta Kluczyńska współpracuje także ze studentami Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, z którymi przygotowała wiele spektakli operowych: Napój miłosny Gaetano Donizettiego w ramach inauguracji Sceny Młodych w Warszawskiej Operze Kameralnej (2013), Sen nocy letniej Benjamina Brittena na Scenie Kameralnej Opery Narodowej (2012), wcześniej zaś opery: La bohème Pucciniego, Halka (wersja wileńska) i Widma Stanisława Moniuszki, Die Verschworenen Franza Schuberta, Straszny dwór Moniuszki.

Od sezonu 2020/21 sprawuje funkcję kierownika muzycznego Polskiego Baletu Narodowego. W tym sezonie w TW-ON zadyryguje spektaklami: Korsarz, Dziadek do orzechów i Król Myszy, dyptykiem Exodus / Bieguni-Harnasie oraz poprowadzi premierę zapomnianej polskiej opery Henryka Jareckiego Barbara Radziwiłłówna, której partyturę odkryła i opracowała.

Strona internetowa artystki: martakluczynska.com

fot. Karpati/Zarewicz