• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Marzena Nieczuja-Urbańska

Aktorka

Gdańszczanka, aktorka, pierwsza w Polsce pieśniarka fado, pedagożka specjalizująca się w dramie teatralnej, reżyserka.

Ukończyła Studium Aktorskie przy Teatrze Wybrzeże w Gdańsku (1984), Animację Społeczną (2011) oraz Pedagogikę Międzykulturową i Regionalną (2013) na Uniwersytecie Gdańskim. Po ukończeniu Studium Aktorskiego przez blisko trzy sezony pracowała w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie.
W 1985 roku na XXIV Rzeszowskich Spotkaniach Teatralnych zdobyła nagrodę za najlepszą rolę żeńską, za tytułową Matkę Witkacego w reżyserii Stanisława Wieszczyckiego, a rok później Nagrodę Prezydenta Miasta Rzeszowa.

W 1987 roku powróciła do Gdańska, do macierzystego Teatru Wybrzeże, z którym jest związana do dzisiaj i w którym zagrała wiele różnych ról, a także współpracowała z wieloma reżyserami m.in. z Ryszardem Majorem, Tadeuszem Bradeckim, Adamem Orzechowskim, Adamem Nalepą, Michałem Kotańskim, Wojciechem Nowakiem, Rudolfem Zioło czy Krzysztofem Babickim.
W sezonie 1993/1994 na zaproszenie Ryszarda Majora grała gościnnie w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim.

W 2004 roku dostała nagrodę Marszałka Województwa Pomorskiego za Najważniejsze Wydarzenie Muzyczne 2003 roku za koncert pieśni fado. W 2005 roku na festiwalu Teatru Wybrzeże dostała nagrodę publiczności za koncerty fado i recital piosenek Anny German Zanim zaśniesz pomysł o mnie. W 2014 została uhonorowana tytułem „Profesjonaliści Forbesa”. W 2016 otrzymała  specjalną nagrodę Marszałka Województwa Pomorskiego i Pomorską Nagrodę Artystyczną  Gryfa Pomorskiego za książkę Teatr... jest całym moim życiem. Opowieść o Ryszardzie Majorze.

W 2021 roku za rolę Niani w operetce Karmaniola Stanisława Moniuszki w reżyserii Pawła Aignera otrzymała nagrodę czytelników „Dziennika Bałtyckiego”.
W 2022 na Festiwalu Sztuki Aktorskiej w Kaliszu dostała zbiorową nagrodę aktorską za Awanturę w Ghioggi Carlo Goldoniego w reżyserii Pawła Aignera, a w 2024 za rolę  matki w Pięknej Zośce w reżyserii Marcina Wierzchowskiego w Konkursie na wystawienie polskiej sztuki współczesnej Instytutu Teatralnego w Warszawie.

Czterokrotnie została nagradzana z okazji Miedzynarodwego Dnia Teatru Nagrodą Prezydenta Miasta Gdańska: w 2006, 2011, 2016, 2022 roku. W 2024 roku została odznaczona Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. W 2010 roku była stypendystką Urzędu Marszałkowskiego.

Obecnie na deskach Teatru Wybrzeże można ją oglądać w spektaklach Piękna Zośka w reż. Marcina Wierzchowskiego, w Nieczułości wg książki Martyny Bundy i Pustych miejscach Claudi Cedo oba przedstawienia w reż. Leny Frankiewicz, w Awanturze w Ghioggi w reż. Pawła Aignera, Żabusi Gabrieli Zapolskiej w reż. Jarosława Tumidajskiego, w Placu bohaterów Thomasa Bernharda w reż. Franciszka Szumińskiego czy posłuchać koncertu fado lub oryginalnego Fatum, do którego teksty zostały napisane dla niej przez m.in. Szymona Jachimka i Janusza Kukułę, a muzyka została skomponowana m.in. przez Marka Czerniewicza, Bolesława Rawskiego, Jacka Grudnia.

Rozwijając swoje pasje i zainteresowania działa aktywnie rownież na polu pedagogicznym i reżyserskim. Ma na swoim koncie wiele projektów spoleczno-edukacyjnych i wyreżyserowanych spektakli.

Współpracuje z wieloma instytucjami artystycznymi i edukacyjnymi na terenie Trójmiasta i województwa między innymi z: Gdańskim Teatrem Szekspirowskim, prowadząc Młody Teatr Szekspirowski czy Uniwersytetem Gdańskim, prowadząc zajęcia ze studentami Wiedzy o Teatrze oraz Socjoterapii. W latach 1994-2009 była szefową artystyczną legendarnego Gdańskiego  Wybrzeżaka, a w 2013 roku założyła Teatr Medium w Starogardzie Gdańskim,  który był trzykrotnie nominowany do najważniejszej nagrody w dziedzinie kultury i tak w 2024 roku otrzymał „Wierzyczankę” – Nagrodę Prezydenta Miasta Starogardu Gdańskiego.

W czasie pandemii wyreżyserowała cykl 16 Bajek Czwartkowych przypowieści filozoficznych Michaela Piquemala, które można obejrzeć na kanale YouTube. 

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''