Michael Fichtenholz urodził się w Moskwie. Studiował grę na skrzypcach, a później historię muzyki. W 2002 roku ukończył Rosyjską Akademię Muzyczną, prowadząc badania poświęcone magicznym operom Händla i ich weneckiemu pochodzeniu. Działał aktywnie jako krytyk muzyczny już na studiach, później dołączył do Moskiewskiego Wielkanocnego Festiwalu Valerego Gergieva, gdzie został dyrektorem programowym oraz do Moskiewskiego Państwowego Towarzystwa Filharmonicznego. Od sezonu 2006/2007 prezentuje tam własną serię koncertów operowych z udziałem najwybitniejszych śpiewaków i dyrygentów – tam między innymi po raz pierwszy w Rosji wykonano arcydzieła Händla: Orlando (2009), Ariodante (2011), Hercules (2013) i Teseo (2017). Pełnił także funkcję kierownika ds. artystów i repertuaru w Rosyjskiej Orkiestrze Narodowej (2007 - 2014), a także kierownika ds. planów długoterminowych w Teatrze Bolszoj w Rosji (2009 - 2013). Następnie przeniósł się do Niemiec, gdzie został dyrektorem opery Baden Teatr w Karlsruhe i dyrektor artystycznym International Händel Festival w Karlsruhe. W prowadzonych przez niego edycjach festiwalu w latach 2016, 2017 i 2018 znaleźli się jedni z najbardziej uznanych artystów światowej sceny baroku, tacy jak: Max Emanuel Cencic, Franco Fagioli, Ann Hallenberg, Sandrine Piau, Anna Bonitatibus, Vivica Genaux, Karina Gauvin, Stefano Montanari i Christian Curnyn. Od sezonu 2018/2019 pełni funkcję dyrektora opery w Operze w Zurychu.
(fot. Felix Grunschloß)
