Ukończył z wyróżnieniem studia kompozytorskie w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy w klasie prof. Marka Jasińskiego i prof. Zbigniewa Bargielskiego; w 2017 roku obronił tytuł doktora na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
Jego utwory znajdują się w repertuarze wybitnych solistów i dyrygentów, takich jak: Bartłomiej Nizioł, Mariusz Patyra, Edward Zienkowski, Urszula Kryger, Jan Jakub Monowid, Anna Radziejewska, Bartłomiej Duś, Adam Kośmieja, Jerzy Salwarowski, Przemysław Fiugajski, Anna Duczmal-Mróz, Marek Moś, José Maria Florêncio oraz renomowanych zespołów w Polsce (Orkiestra Amadeus, AUKSO, Kwadrofonik, Warszawska Opera Kameralna, Opera Bałtycka, polskie filharmonie) i za granicą (USA, Niemcy, Austria, Szwecja, Włochy, Czechy, Ukraina, Estonia, Chiny).
Michał Dobrzyński należy do grona twórców wyłonionych przez Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego do programu „Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi” (2007-2010). Utwory kompozytora wykonywane były także w ramach pierwszej edycji 4-letniego programu Muzyka Naszych Czasów realizowanego pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ponadto jest laureatem konkursów kompozytorskich i wielokrotnym stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W 2012 ukazała się monograficzna płyta kompozytora Expression (DUX 0752). Płyta Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi, na której znalazło się Trio florenckie Dobrzyńskiego, została nominowana do nagrody Fryderyk 2009 w kategorii „muzyka współczesna – album roku”.
Jego Operetka – opera na podstawie dramatu Gombrowicza – wystawiana była w Warszawskiej Operze Kameralnej aż kilkanaście razy w ciągu dwóch sezonów, a publiczność wielokrotnie nagradzała dzieło owacjami na stojąco. Utwór otrzymał również rekomendację samej Rity Gombrowicz. Operetka wystawiana była także w Wiedniu w lipcu 2017 i była transmitowana na cały świat przez TV ARTE w tłumaczeniu na pięć języków (francuski, polski, angielski, hiszpański, niemiecki).
Po wystawieniu opery Michała Dobrzyńskiego w Wiedniu Harald Lacina pisał: „Muzyka Dobrzyńskiego wyróżnia się poprzez dramatyczne i muzyczne dysharmonie oraz sprzeczności. W tych pozornych przeciwieństwach leży ich siła wyrazu, ponieważ określają one rytm i stawiają wciąż zaskakujące akcenty. Dysharmoniczne melodie emanują najgłębszymi uczuciami i najsilniejszymi emocjami (…) uważam tę produkcję za najlepszą na tegorocznym festiwalu Armel (…). Była też najbardziej oklaskiwana przez publiczność (…)!”.
W grudniu 2017 roku w Warszawskiej Operze Kameralnej odbyła się światowa prapremiera kolejnej opery Dobrzyńskiego – Tango z librettem opracowanym na podstawie dramatu Mrożka w reż. Macieja Wojtyszko pod dyr. José Maria Florêncio. Za tę operę portal Teatrdlawas.pl przyznał kompozytorowi „Operowe Olśnienie Roku 2017” w kategorii „najlepsza muzyka”. Tango zostało włączone także do repertuaru Opery Bałtyckiej w Gdańsku, a w październiku 2018 roku zostało wystawione w Estońskiej Operze Narodowej. W maju 2019 roku operę wystawiono już po raz dziesiąty.
„Moim zadaniem opera Tango Michała Dobrzyńskiego jest jedną z najlepszych nowych oper tego wieku jakie dotychczas miałam możliwość wysłuchać. (…) Młody kompozytor użył w fascynujący sposób wszystkich współczesnych środków kompozytorskich. Właściwie jest to przykład tej miary literatury operowej jak Albana Berga Vozzeck czy Lulu. Dobrzyński (…) – dzięki różnorodnym środkom współczesnej techniki kompozytorskiej – ukształtował linię wokalną w sposób indywidualny i spójny (...)” – mówiła prof. Kristel Pappel.
Wybrane utwory kompozytora znajdują się w katalogu PWM. Strona kompozytora: michaldobrzynski.com.
fot. Marek Hofman