• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Piotr Stańczyk

Asystent choreografa

Naukę baletu rozpoczynał w Państwowej Szkole Baletowej w Poznaniu, a następnie uczył się w kanadyjskiej National Ballet School. Po jej ukończeniu, w 1998 roku został zaangażowany do zespołu Baletu Narodowego Kanady (National Ballet of Canada), gdzie w 2008 roku osiągnął pozycję pierwszego tancerza. Ceniony był tam za swoją nieskazitelną technikę tańca i talent dramatyczny zarówno w repertuarze klasycznym, jak i współczesnym.

W dorobku artysty znalazły się czołowe partie w tamtejszych przedstawieniach wielkiej klasyki: Colas w Córce źle strzeżonej Fredericka Ashtona, Basilio w Don Kichocie Nikołaja Bierozowa, Książę w Dziadku do orzechów Jamesa Kudelki, a także Książę Zygfryd w Jeziorze łabędzim i Książę Florimund w Śpiącej królewnie w wersjach Rudolfa Nuriejewa. Ale w jego imponującym repertuarze znalazły się również role w baletach innych słynnych choreografów, jak: partia tytułowa w Pietruszce Michaiła Fokina, Kamil i Hrabia Daniło Daniłowicz w Wesołej wdówce Ronalda Hynda, rola tytułowa w Onieginie Johna Cranki, Stanley w Tramwaju zwanym pożądaniem, Karenin w Annie Kareninie, Trigorin w Mewie i Diagilew w Niżyńskim – wszystkie w choreografii Johna Neumeiera, Romeo i Merkutio w Romeo i Julii w wersjach choreograficznych Johna Cranki i Alexeia Ratmansky’ego oraz Leontes w Opowieści zimowej Christophera Wheeldona. Tańczył także partie solowe w wielu słynnych dziełach George’a Balanchine’a, Kennetha MacMillana, Jerome’a Robbinsa i Glena Tetleya, a także w baletach takich choreografów, jak: Maurice Béjart, Davide Bombana, Christopher Bruce, Val Caniparoli, Guillaume Côté, Rudi van Dantzig, Eliot Feld, William Forsythe, Jiří Kylián, James Kudelka, Harald Lander, Wayne McGregor, Kevin O'Day, Jean-Pierre Perreault, Crystal Pite i Twyla Tharp.

Występował gościnnie w Wiedeńskiej Operze Państwowej i Charleston Ballet, na Międzynarodowym Festiwalu Baletowym w Miami oraz podczas Brott Music Festival, ale tańczył także w Nowym Jorku, Waszyngtonie, Los Angeles, San Francisco, Vancouver, Londynie, Paryżu, Bratysławie, Hamburgu i Singapurze. Był laureatem Ogólnopolskiego Konkursu Tańca w Gdańsku (1995) i William Marrié Award za dramatyczną doskonałość (2003). Dwukrotnie otrzymał Rolex Dancers First Award jako artysta roku (2012 i 2016), a w 2013 roku tancerzem roku uznał go „Toronto Now Magazine”.

W 2023 roku, po 25 latach kariery artysta pożegnał się ze sceną występując z Baletem Narodowym Kanady w choreografii Passion Jamesa Kudelki. Obecnie pracuje już jako niezależny baletmistrz. Prowadził m.in. próby prac choreograficznych Jamesa Kudelki i Christophera Wheeldona w Balecie Bolszoj, Balecie Hamburskim oraz w Balecie Narodowym Kanady.

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''