• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Roberto Laganà Manoli

REŻYSER, SCENOGRAF

Włoski reżyser i scenograf. Od pierwszych lat swojej działalności artystycznej w teatrze łączył pracę reżyserską ze scenograficzną. Rozpoczynał na scenie eksperymentalnej przy Uniwersyteckim Ośrodku Teatralnym w Katanii, dla którego już w latach 60. reżyserował oraz projektował dekoracje i kostiumy. Z zespołem tym brał również udział w międzynarodowych festiwalach w Parmie i Zagrzebiu. Krótko wykładał w katańskim Instytucie Sztuki. W 1969 roku zrezygnował z pracy dydaktycznej i na stałe związał się z teatrem. Pracował z zespołem Tino Buazzellego, stając się najpierw jego uczniem, a potem bliskim współpracownikiem. Zrealizował tam wiele spektakli, a wśród nich sztuki Szekspira, Ugo Bettiego, a także włoską premierę L’homme aux valises Eugène’a Ionesco.

W operze zadebiutował na scenie Teatro Greco w Syrakuzach jako reżyser i scenograf Rycerskości wieśniaczej Mascagniego i Pajaców Leoncavalla. Realizacje te zapoczątkowały nowy etap w karierze artysty. Odtąd inscenizował wiele spektakli dramatycznych i operowych na włoskich i zagranicznych scenach. Wśród jego najważniejszych dokonań znalazły się m.in.: Rigoletto Verdiego w Arena Sferisterio w Maceracie (zrealizowany we współpracy z Alfredem Kraussem), uwspółcześniona wersja Jaquerie Marinuzziego w Teatro Bellini (Katania) oraz Rycerskość wieśniacza i Pajace (Sewilla). W pamięci pozostają jego dekoracje i kostiumy do przedstawień teatralnych według tekstów takich twórców, jak: Dacia Maraini, Giovanni Verga i Luigi Pirandello, prezentowanych w katańskim Teatro Stabile. W połowie lat 70. został zastępcą szefa produkcji w mediolańskiej La Scali, a następnie kolejno kierownikiem produkcji w: Teatro Massimo im. Vincenza Belliniego w Katanii, Arena Sferisterio w Maceracie i Operze Rzymskiej.

Współpracował z wieloma znanymi reżyserami i scenografami, takimi jak: Pier Luigi Pizzi, Silvano Bussotti, Franco Enriquez, Aldo Mirabella Vassallo, Antonio Calenda, Giorgio Presburgher, Jurij Lubimow, Lamberto Puggelli, Luca Ronconi, Luciano Damiani, Giorgio Strehler i Franco Zeffirelli.

Zasłynął jako reżyser i scenograf licznych przedstawień operowych, takich jak: Adrianna Lecouvreur, Capuleti i Montecchi, Carmen, Cyganeria, Cyrulik sewilski, Edgar, Faworyta, Jaquerie, Lakmé, Łucja z Lammermooru, Madame Butterfly, Purytanie, Tosca, Werther i Włoszka w Algierze; inscenizował dzieła Verdiego: Aidę, Bal maskowy, Moc przeznaczenia, Nabucco, Rigoletto, Traviatę i Trubadura oraz szereg spektakli w teatrach dramatycznych. Projektował dekoracje i kostiumy również do: Cyrulika sewilskiego, Don Carlosa, Dziewczyny z Zachodu, Makbeta, Medium, Simona Boccanegry, Tannhäusera, Wesela Figara i Zamku Sinobrodego oraz do przedstawień baletowych, takich jak: Auranzia, Coppelia, Giselle, Fedra, Il quadro delle Meraviglie, Sen nocy letniej i wielu sztuk teatralnych. Pracował jako scenograf spektakli telewizyjnych: Un’ora d’amore, Ojciec Goriot, a także filmu fabularnego Palermo oppure Wolfsburg, nagrodzonego Złotym Niedźwiedziem na Festiwalu w Berlinie.

Swoje przedstawienia prezentował na scenach wielu teatrów włoskich w: Bari, Bergamo, Brescii, Cagliari, Cremonie, Florencji, Lecce, Maceracie, Neapolu, Palermo, Rzymie, Syrakuzach, Taorminie, Trieście, Turynie i Weronie, a także za granicą, w Bilbao, Berlinie, Dreźnie, Jerez, Kopenhadze, Las Palmas, Paryżu, Rejkiawiku, Sewilli, Walencji oraz w Caracas i Baltimore. Warszawska premiera Aidy Verdiego była pierwszą inscenizacją artysty na polskiej scenie operowej. (fot. arch. TW-ON)

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''