• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Tim Murray

Dyrygent

Pochodzi w Wielkiej Brytanii. Studiował na Uniwersytecie w Cambridge, Royal College of Music w Londynie, Tanglewood Music Center (USA), a także pod kierunkiem Olivera Knussena w Britten-Pears School w Aldeburgh (Anglia).

Tim Murray jest zastępcą dyrektora muzycznego Opery Kapsztadzkiej. W przeszłości pełnił funkcję dyrektora muzycznego festiwalu „Tête à Tête” w Londynie. W swojej karierze poprowadził wykonania 22 prapremier. W 2015 roju znalazł się wśród finalistów International Opera Award – „operowego Oscara” – w kategorii debiutów.

W obecnym sezonie dyryguje spektaklami Scena uliczna i Cardillac (Opera w Kolonii), Orfeusz i Eurydyka (Opera Kapsztadzka), Into the Little Hill George’a Benjamina (Teatro Real, Madryt), Blixen (muz. Clauds Debussy), Carmen-suita i Et Folkesagn Bournonville’a (Royal Danish Orchestra and Ballet) i programem baletowym obejmującym Święto wiosny (Hongkong). Występuje także z Londyńską Orkiestrą Filharmoniczną z koncertem muzyki Strawińskiego.

W poprzednich sezonach zadyrygował nowym wystawieniem Sceny ulicznej Kurta Weilla w Teatro Real w Madrycie, a także takimi spektaklami, jak: Mandela Trilogy w Operze Kapsztadzkiej (tournee po Wielkiej Brytanii, Festiwal w Ravennie, Opera w Dubaju, Festiwal Sztuki w Hongkongu), Latający Holender, Wesoła wdówka i Carmen w Operze Kapsztadzkiej, Porgy i Bess w Teatro Colón i Teatro Real w Madrycie oraz Opera Królewska w Londynie, prapremierą Out of the Ruins Charlotte Bray, a także brytyjska premiera opery Bądźmy poważni na serio (The Importance of Being Earnest) Gerarda Barry’ego, która następnie została pokazana w Barbican.

Zadebiutował w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie oraz Théâtre du Châtelet w Paryżu w Scenie ulicznej Weilla. Zadyrygował wykonaniem Porgy i Bess w Liceu w Barcelonie, L’Opéra National de Bordeaux, London Coliseum oraz Artscape Theatre w Kapsztadzie.

Jeżeli chodzi o taniec współczesny, Tim Murray poprowadził wykonanie wieczoru baletowego w trzech częściach, w tym Nyx Esy-Pekki Salonena, w wykonaniu londyńskiego Baletu Królewskiego. Współpracował z choreografem Waynem McGregorem podczas jego debiutu z londyńskim Baletem Królewskim i w moskiewskim Teatrze Bolszoj w 2014 roku, dyrygując wykonaniem Sztuki fugi Bacha w opracowaniu Berkeleya. Z McGregorem współpracował także przy: Święcie wiosny (Hamburg/Cape Town City Ballet), premierą baletu Undance Marka-Anthony’ego Turnage’a w Sadler’s Wells, który został zarejestrowany przez NMC Records. Inne projekty taneczne, w które był zaangażowany to: Historia żołnierza w tokijskim New National Theater i Osace oraz O czym szumią wierzby i Pinocchio w Operze Królewskiej w Londynie w choreografii Willa Tucketta.

Z repertuarem koncertowym wystąpił z Orkiestrą Symfoniczną Opery Szanghajskiej (The Dark Mirror: Zender’s Winterreise), Orquesta y Coro de Radio Televisión Española (A Child of our Time), Birmingham Contemporary Music Group podczas BBC Proms, Philharmonia Orchestra, Kapsztadzką Orkiestrą Filharmoniczną, BBC Concert Orchestra (utwory Strawińskiego i Ligetiego), londyńską orkiestrą kameralną Chroma (m.in. utwory Jonathana Harveya), w ramach Festival of English Music w Konserwatorium Muzycznym w Gandawie, jak również z Londyńską Orkiestrą Filharmoniczną i BBC Singers. W 2015 poprowadził Londyńską Orkiestrę Filharmoniczną podczas rejestrowanego dla telewizji koncertu na stadionie Wembley.

Fot. Frances Marshall

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''