Pochodzi w Wielkiej Brytanii. Studiował na Uniwersytecie w Cambridge, Royal College of Music w Londynie, Tanglewood Music Center (USA), a także pod kierunkiem Olivera Knussena w Britten-Pears School w Aldeburgh (Anglia).
Tim Murray jest zastępcą dyrektora muzycznego Opery Kapsztadzkiej. W przeszłości pełnił funkcję dyrektora muzycznego festiwalu „Tête à Tête” w Londynie. W swojej karierze poprowadził wykonania 22 prapremier. W 2015 roju znalazł się wśród finalistów International Opera Award – „operowego Oscara” – w kategorii debiutów.
W obecnym sezonie dyryguje spektaklami Scena uliczna i Cardillac (Opera w Kolonii), Orfeusz i Eurydyka (Opera Kapsztadzka), Into the Little Hill George’a Benjamina (Teatro Real, Madryt), Blixen (muz. Clauds Debussy), Carmen-suita i Et Folkesagn Bournonville’a (Royal Danish Orchestra and Ballet) i programem baletowym obejmującym Święto wiosny (Hongkong). Występuje także z Londyńską Orkiestrą Filharmoniczną z koncertem muzyki Strawińskiego.
W poprzednich sezonach zadyrygował nowym wystawieniem Sceny ulicznej Kurta Weilla w Teatro Real w Madrycie, a także takimi spektaklami, jak: Mandela Trilogy w Operze Kapsztadzkiej (tournee po Wielkiej Brytanii, Festiwal w Ravennie, Opera w Dubaju, Festiwal Sztuki w Hongkongu), Latający Holender, Wesoła wdówka i Carmen w Operze Kapsztadzkiej, Porgy i Bess w Teatro Colón i Teatro Real w Madrycie oraz Opera Królewska w Londynie, prapremierą Out of the Ruins Charlotte Bray, a także brytyjska premiera opery Bądźmy poważni na serio (The Importance of Being Earnest) Gerarda Barry’ego, która następnie została pokazana w Barbican.
Zadebiutował w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie oraz Théâtre du Châtelet w Paryżu w Scenie ulicznej Weilla. Zadyrygował wykonaniem Porgy i Bess w Liceu w Barcelonie, L’Opéra National de Bordeaux, London Coliseum oraz Artscape Theatre w Kapsztadzie.
Jeżeli chodzi o taniec współczesny, Tim Murray poprowadził wykonanie wieczoru baletowego w trzech częściach, w tym Nyx Esy-Pekki Salonena, w wykonaniu londyńskiego Baletu Królewskiego. Współpracował z choreografem Waynem McGregorem podczas jego debiutu z londyńskim Baletem Królewskim i w moskiewskim Teatrze Bolszoj w 2014 roku, dyrygując wykonaniem Sztuki fugi Bacha w opracowaniu Berkeleya. Z McGregorem współpracował także przy: Święcie wiosny (Hamburg/Cape Town City Ballet), premierą baletu Undance Marka-Anthony’ego Turnage’a w Sadler’s Wells, który został zarejestrowany przez NMC Records. Inne projekty taneczne, w które był zaangażowany to: Historia żołnierza w tokijskim New National Theater i Osace oraz O czym szumią wierzby i Pinocchio w Operze Królewskiej w Londynie w choreografii Willa Tucketta.
Z repertuarem koncertowym wystąpił z Orkiestrą Symfoniczną Opery Szanghajskiej (The Dark Mirror: Zender’s Winterreise), Orquesta y Coro de Radio Televisión Española (A Child of our Time), Birmingham Contemporary Music Group podczas BBC Proms, Philharmonia Orchestra, Kapsztadzką Orkiestrą Filharmoniczną, BBC Concert Orchestra (utwory Strawińskiego i Ligetiego), londyńską orkiestrą kameralną Chroma (m.in. utwory Jonathana Harveya), w ramach Festival of English Music w Konserwatorium Muzycznym w Gandawie, jak również z Londyńską Orkiestrą Filharmoniczną i BBC Singers. W 2015 poprowadził Londyńską Orkiestrę Filharmoniczną podczas rejestrowanego dla telewizji koncertu na stadionie Wembley.
Fot. Frances Marshall