• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Tomasz Jan Wygoda

Tancerz, aktor, choreograf, pedagog

Absolwent Wydziału Historii Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Kielcach. Oprócz wieloletnich zajęć z tańca współczesnego, tańca butoh czy improwizacji kontaktowej uczył się również u aktorów Jerzego Grotowskiego: Reny Mireckiej i Zygmunta Molika oraz na warsztatach Teatru Pieśń Kozła.

W latach 1997-2003 tańczył w Śląskim Teatrze Tańca w Bytomiu. Występował m.in. w spektaklach: Jacka Łumińskiego i Konrada Drzewieckiego, Henrietty Horn i Paula Claydena. Tańczył gościnnie w nowojorskim Battery Dance Company Jonathana Hollandera. Stypendysta DanceWeb w Wiedniu. Występował w kilkudziesięciu krajach. Z zespołem W&M Phisical Theatre współtworzył spektakl Made in Polska – Museum of Imagination (Calgary). Z warszawskim Teatrem Breton Caffe stworzył spektakle Slam out, Tańcząc Sarę Kane oraz Święto snów – solo inspirowane Dziennikami Niżyńskiego, za które otrzymał na Polskiej Platformie Tańca 2014 nagrodę dla najlepszego spektaklu i najlepszego wykonawcy. Występował w spektaklach Pawła Mickiewicza (Niewina), Michała Zadary (Fedra), Krystiana Lupy (Zaratustra, Factory 2), Krzysztofa Warlikowskiego (Oczyszczeni, Teatr Współczesny we Wrocławiu, Teatr Polski w Poznaniu, TR Warszawa, Odyseja. Historia dla Hollywoodu, TR Warszawa), Agnieszki Olsten (Lincz, Samsara Disco, Teatr Polski we Wrocławiu), Krzysztofa Garbaczewskiego (Kamienne niebo zamiast gwiazd, Nowy Teatr w Warszawie) i Natalii Korczakowskiej (Wyznawca i Berlin Alexanderplatz, Teatr Studio). W 2015 roku odbyła się premiera jego spektaklu Melancholia/Violetta Villas w koprodukcji Teatru Capitol i Teatru Nowego z Łodzi.

Jest autorem choreografii do: Medeamaterial, Zagłady domu Usherów (reż. Barbara Wysocka, TWON), Orestei (reż. Michał Zadara, TWON) oraz La libertà chiama la libertà (reż. Zadara/Knapik, Opera Wrocławska), Jakoba Lenza, Halki (reż. Natalia Korczakowska, TWON), Pierścienia Nibelunga (Gergiev/Tsypin/Zeldin, Teatr Maryjski Petersburg/Covent Garden London), Don Giovanniego (reż. Katarzyna Borkowska, Theater Freiburg), La Bohème (reż. Barbara Wysocka, TWON), Salome (reż. Sláva Daubnerová, Badisches Staatstheater Karlsruhe), Trubadura (reż. Barbara Wiśniewska, Opera na Zamku w Szczecinie).

Przygotował również choreografię do spektakli m.in: Mikołaja Grabowskiego i Jana Peszka, Moniki Pęcikiewicz, Wiktora Rubina, Mai Kleczewskiej i Jana Englerta.

Z Mariuszem Trelińskim pracował nad: La Bohème (Waszyngton), Borysem Godunowem (Wilno, TWON), Królem Rogerem (TWON, Sztokholm), Alekiem i Jolantą (Teatr Maryjski), Orfeuszem i Eurydyką (Bratysława, TWON, Tel Awiw), Traviatą, Turandot (TWON, Savonlinna Opera Festival), Manon Lescaut (TWON, Bruksela, Cardiff), Boulevard Solitude (Cardiff), Latającym Holendrem (TWON), Powder Her Face (TWON, La Monnaie), Jolantą i Zamkiem Sinobrodego (TWON, Met), Jolantą (Maggio Musicale Fiorentino, Palau de les Arts Reina Sofía), Salome (Praga, TWON), Tristanem i Izoldą (Festspielhaus Baden-Baden, TWON, otwarcie sezonu 2016/2017 w Met), Umarłym miastem (TWON), Ognistym aniołem (TWON, Festival d’Aix-en-Provence), Królem Rogerem (TWON, Opera Królewska w Sztokholmie), Halką (TWON, Theater an der Wien).

W 2019 roku w kościele św. Jana w Gdańsku (NCK, Cappella Gedanensis) przygotował inscenizację Orfeusza i Eurydyki Glucka. W 2024 w Teatrze Łaźnia w Krakowie wyreżyserował spektakl W końcu nauczyć się żyć na podstawie prozy Maxa Blechera i sztuki Savannah Bay Marguerite Duras.

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''