• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Wacław Niżyński

Uznano go za największego tancerza wszystkich czasów. Nazwano bogiem tańca. Po stuletniej epoce panowania kobiet w balecie zdystansował najwspanialsze baleriny swoich czasów: Krzesińską, Pawłową i Karsawinę, narzucając prymat tańca męskiego XX-wiecznej scenie tanecznej.

Jego kariera trwała zaledwie dziesięć lat, przerwana tragicznie nieuleczalną chorobą umysłową. Ale legenda Wacława Niżyńskiego rozwijała się nadal i trwać będzie aż pojawi się indywidualność artystyczna przyćmiewająca swym blaskiem całe baletowe pokolenie.

Po szkole petersburskiej 18-letni Polak stał się bożyszczem carskiego Teatru Maryjskiego. Był natchnieniem Diagilewa i najpoważniejszym atutem jego Baletów Rosyjskich na Zachodzie. Fokin wystawił dla Niżyńskiego najlepsze swoje balety. Komponowali dla niego muzykę Strawiński, Ravel i Debussy. Bakst i Benoit projektowali mu kostiumy. Portretowali go Bourdelle, Cocteau, Maillol, Modigliani, Sargenet i Sidorow. Poeci i pisarze opiewali jego taniec.

Elektryzował widownię wspaniałym skokiem i piruetami. Miał wyjątkowo plastyczne ciało i niezwykłą siłę wyrazu. Stworzył niepowtarzalne kreacje w Sylfidach, Karnawale, Szeherezadzie, Duchu róży, Narcyzie, Pietruszce, Popołudniu Fauna, Dafnisie i Chloe, Grach i Dylu Sowizdrzale. Pozostawił po sobie do dzisiaj obowiązujący wzorzec interpretacyjny roli Księcia Alberta w Giselle.

Ujawnił wybitny talent choreograficzny, realizując zaledwie cztery balety: Popołudnie fauna i Gry Debussy’ego, Święto wiosny Strawińskiego i Dyla Sowizdrzała do muzyki Richarda Straussa. Ongiś wywoływały one szok swym nowatorstwem, a dziś komentowane są jako genialne odkrycia choreograficzne wyprzedzające jego epokę.

1889 Urodzony w Kijowie 12 marca.

1891 Ochrzczony w kościele św. Krzyża w Warszawie 30 kwietnia.

1896 Pierwszy występ w roli Kominiarczyka w cyrkowej pantomimie w Wilnie.

1898 Przyjęty do Sankt-Petersburskiej Cesarskiej Szkoły Teatralnej na wydział baletowy.

1905 Szkolny debiut solowy w roli Fauna w Acisie i Galatei w choreografii Fokina.

1906 Partneruje jako uczeń Wierze Trefiłowej i Annie Pawłowej.

1907 Kończy szkołę. Rozpoczyna pracę w zespole baletowym Teatru Maryjskiego w Petersburgu. Pas de deux w Giselle Petipy, Colas w Córce źle strzeżonej Iwanowa i Petipy, Książę w Księciu-ogrodniku Kuliczewskiej, Pas de trois w Jeziorze łabędzim Petipy, Niewolnik w Pawilonie Armidy Fokina, Błękitny Ptak w Śpiącej królewnie Petipy.

1908 Zostaje pierwszyrn tancerzem Teatru Maryjskiego. Poeta w Chopinianach (późniejszych Sylfidach) Fokina, Niewolnik w Nocach egipskich (późniejszej Kleopatrze) Fokina, Książę w Kwiecie Alonki Legata, Pas de trois w Paquicie Petipy, Endymion w Królu Kandaulesie Petipy.

1909 Udział w pierwszym sezonie rosyjskim Diagilewa w Paryżu: Niewolnik w Pawilonie Armidy, Poeta w Sylfidach, Niewolnik w Kleopatrze, Lezginka i Błękitny (tu jako Ognisty) Ptak w divertissement Uczta Fokina. Powrót do Petersburga. Bóg Wiatru w Talizmanie Petipy.

1910 Arlekin w Karnawale Fokina, Kobold i Taniec wschodni w Orientaliach Fokina. Występy w Berlinie. Udział w drugim sezonie rosyjskim Diagilewa w Paryżu: Arlekin, Kobold, Taniec wschodni, Złoty Murzyn w Szeherezadzie Fokina, Albert w Giselle. Powrót do Petersburga.

1911 Albert w Giselle w Petersburgu i wydalenie z Teatru Maryjskiego z powodu samowolnego użycia niestosownego zdaniem dyrekcji kostiumu w tej roli. Występy z zespołem Diagilewa w Monte Carlo. Role tytułowe w Duchu róży i Narcyzie Fokina. Występy w Rzymie. Udział w trzecim sezonie rosyjskim Diagilewa w Paryżu. Rola tytułowa w Pietruszce Fokina. Występy w Londynie: Albert w Giselle i Zygfryd w Jeziorze łabędzim.

1912 Udział w czwartym sezonie rosyjskim Diagilewa w Paryżu. Role tytułowe w Błękitnym bogu Fokina, w Popołudniu fauna (zarazem debiut choreograficzny Niżyńskiego) z muzyką Debussy’ego oraz w Dafnisie i Chloe Fokina. Występy w Londynie, Berlinie i Budapeszcie.

1913 Występy w Wiedniu i Londynie. Udział w piątym sezonie rosyjskim Diagilewa w Paryżu. Gry Debussego i Święto wiosny Strawińskiego w choreografiach Niżyńskiego. Rola Młodzieńca w Grach. Występy w Londynie i Ameryce Południowej. Ślub z Węgierką, Romolą Pulszky w Buenos Aires. Zerwanie kontraktu z Niżyńskim przez Diagilewa.

1914 Występy Niżyńskiego z własnym zespołem w Londynie. Narodzi­ny córki Kiry. Niżyńscy internowani w Budapeszcie, zamieszkują u matki Romoli do końca 1915 roku.

1916 Powrót do zespołu Diagilewa i występy w Nowym Jorku. Dyl Sowizdrzał Richarda Straussa w choreografii Niżyńskiego i z nim w roli tytułowej. Wielkie tournée po Stanach Zjednoczonych: Boston, Waszyngton, Kansas City, Des Moines, Omaha, Denver, Salt Lake City, Los Angeles, Hollywood, San Francisco...

1917 Seattle, Tacoma, Spokane, Saint-Paul, Minneapolis, Chicago, Michigan, Ohio, Indiana, Tennessee, Albany. Występy w Hiszpanii. Tournée po Ameryce Południowej. Ostatnie występy sceniczne Niżyńskiego, 26 września, w rolach Pietruszki i Ducha Róży. Pierwsze symptomy choroby umysłowej.

1918 Zamieszkuje z rodziną w Sankt Moritz w Szwajcarii. Leczy się. Rozpoczyna pisanie dziennika.

1919 Ostatni publiczny występ chorego Niżyńskiego, rodzaj improwizowanego i nie kontrolowanego już recitalu tanecznego w Hotelu Suvrette w Sankt Moritz (19 stycznia). Rozwój choroby i bezskuteczne próby leczenia.

1920 Narodziny drugiej córki Tamary.

1922 Diagilew zaprasza Niżyńskiego na próbę swojego zespołu w na­dziei na przywrócenie mu świadomości. Bez rezultatu.

1924 Ponowna inicjatywa Diagilewa i spotkanie Niżyńskiego z zespołem. Bez rezultatu.

1928 Ostatnia wizyta chorego Niżyńskiego jako widza na przedstawieniu Pietruszki w wykonaniu zespołu Diagilewa w Operze Paryskiej.

1933 Wydanie monografii Niżyńskiego pióra Romoli Niżyńskiej w Londynie.

1934 Francuskie i amerykańskie wydanie książki Romoli Niżyńskiej.

1938 Próby zastosowania wobec Niżyńskiego nowo odkrytej kuracji insulinowej. Leczenie przynosi pozytywne rezultaty, lekarze dają nadzieje całkowitego powrotu chorego do zdrowia.

1940 Niżyńscy w Budapeszcie, gdzie w trudnych warunkach spędzają lata wojny. Nawrót choroby. Romola Niżyńska wydaje po węgiersku Dziennik męża.

1944 Ucieczka Romoli z mężem do węgierskiego miasteczka Sopron przed prześladowaniami umysłowo chorych przez niemieckiego okupanta.

1945 Wojska radzieckie wyzwalają Sopron i roztaczają opiekę nad Niżyńskimi. Wyjazd do Wiednia, gdzie Niżyński ogląda występ Galiny Ułanowej w Chopinianach (Sylfidach).

1950 Po paroletnich próbach dalszego leczenia, Niżyński umiera w Londynie 8 kwietnia w następstwie ataku nerek.

1953 Prochy Niżyńskiego przewieziono do Paryża i pochowano 16 czerwca na Cmentarzu Montmartre. (pch)

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''