• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Wayne Eagling

Choreograf

Urodził się w Montrealu, ale dzieciństwo spędzał w Kalifornii i tam rozpoczął naukę tańca w Patricia Ramsey School of Dance Arts. W 1965 roku został dostrzeżony przez Michaela Somesa i Gerda Larsena z Royal Ballet podczas tournée tego zespołu po Stanach Zjednoczonych. Zaproponowano mu wtedy dalszą naukę w Royal Ballet School w Londynie. Ukończył ją w 1969 roku i zaczął występować w Royal Ballet. W 1972 roku został wybrany przez Kennetha MacMillana jako wykonawca roli Brata w jego nowym balecie Triad, a w ślad za tym otrzymał tytuł solisty. W trzy lata później został jednym z pierwszych tancerzy Royal Ballet.

Dzięki swojej pięknej linii, smukłej sylwetce i świetnej technice uchodził za idealnego „danseur noble” i tańczył najważniejsze role w repertuarze klasycznym. Oglądaliśmy go również w Warszawie, kiedy w 1986 roku występował gościnnie na scenie Teatru Wielkiego w roli Colasa w Córce źle strzeżonej Fredericka Ashtona. Był jednak tancerzem niezwykle wszechstronnym i zasłynął również jako pierwszy wykonawca czołowych partii w baletach wybitnych choreografów XX wieku. Kreował m.in. role w baletach: Elite Syncopation, Rituals, Gloria i Different Drummer MacMillana, Four Schumann Pieces Hansa van Manena, Consort Lessons Davida Bintleya. Występował w wielu baletach Fredericka Ashtona, George'a Balanchine'a, Jerome'a Robbinsa, Johna Neumeiera, Rudolfa Nuriejewa, Glena Tetleya i innych choreografów.

Jeszcze jako tancerz, Wayne Eagling uczestniczył w warsztatach choreograficznych organizowanych przez Royal Ballet i już w latach 80. zwrócił na siebie uwagę pierwszymi pracami. Stworzył wówczas m.in. balety: R.B.Sque dla Royal Ballet School (1983), Frankenstein, the Modern Prometheus dla Royal Ballet (1984; powtórzony później przez Balet Teatro alla Scala i Het Nationale Ballet), Beauty and the Beast dla Royal Ballet (1986), Byron dla Baletu La Scali (1988) i Nijinsky dla Baletu Teatro San Carlo w Neapolu (1989). W 1990 roku był też choreografem głośnego The Wall Concert Rogera Watersa z okazji zburzenia muru berlińskiego.

W 1991 roku artysta zakończył karierę tancerza i został dyrektorem artystycznym Het Nationale Ballet w Amsterdamie jako następca Rudiego van Dantziga. Stworzył tam balety: Ruins of Time (1993), Symphony in Waves (1994), Duet i Lost Touch (1995), Holding a Balance (1996), Dziadka do orzechów i Króla myszy (wspólnie z Toerem van Schaykiem, 1996; wystawionego później także przez Fiński Balet Narodowy i obecnie przez Polski Balet Narodowy), Czarodziejski flet (wspólnie z van Schaykiem, 1999) i Święto wiosny (2000). Po rozstaniu się z Narodowym Baletem Holenderskim w 2003 roku, współpracował kilkakrotnie z legendarną baleriną włoską Carlą Fracci, realizując dla niej m.in. spektakl Alma Mahler w La Scali (1994) i Marię Stuart w Operze Rzymskiej (2004). Dla Hong Kong Ballet stworzył spektakl The Last Emperor (1997); jego nowa praca otwierała w 2003 roku Jacob’s Pillow Dance Festival; wystawił też balety: Troppo Allegro z Hong Kong Academy for Performing Arts oraz Thais w Operze Rzymskiej (2005).

W grudniu 2005 roku został dyrektorem artystycznym zespołu English National Ballet w Londynie, gdzie zrealizował kolejne prace choreograficzne: Resolution (2008), Men Y Men (2009) oraz nową wersję Dziadka do orzechów (2010). Jest także dyrektorem artystycznym English National Ballet School oraz jurorem wielu międzynarodowych konkursów baletowych

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''