Willem Bruls

Dramaturg

Absolwent literatury i historii sztuki na Wolnym Uniwersytecie w Amsterdamie. Jest autorem książek o muzyce i teatrze, m.in. opracowania dotyczącego cyklu Pierścień Nibelunga Wagnera oraz orientalizmu w operze. W 2009 roku wydał eseje zebrane o muzyce i teatrze. Jest także dziennikarzem muzycznym, współpracuje z takimi gazetami, jak belgijski „De Standaard” oraz „The Wall Street Journal Europe”. Opracował teksty dramaturgiczne dla wielu teatrów operowych w Europie. Jako dramaturg współpracował z takimi reżyserami, jak: Ramsey Nasr (Il re pastore oraz Uprowadzenie z seraju) i Pierre Audi (Żydówka w Bastille, Partenope w Theater an der Wien, Orland szalony i Medea w Théâtre des Champs-Élysées). Jako niezależny dramaturg pracował przy inscenizacjach w Rydze, Erfurcie i Essen. Z Krzysztofem Pastorem zrealizował Szeherezadę i Burzę (Holenderski Balet Narodowy w Amsterdamie). Na Ruhrtriennale i Toneelgroep Amsterdam napisał adaptację sceniczną Teorematu Pasoliniego; przedstawienie zostało wybrane na Lincoln Center Festival w Nowym Jorku. Prowadził warsztaty na temat współczesnego teatru muzycznego w Barcelonie, Hobart, Stavanger, Gandawie i Aix-en-Provence. Pisze książkę o operze w Wenecji.

fot. archiwum artysty