• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Willy Decker

Reżyser

Uznawany jest za jednego z najbardziej znanych twórców operowych na świecie. Największe teatry muzyczne zabiegają o współpracę z nim, często też wystawiają adaptacje lub koprodukcje jego realizacji. Niektóre z nich uznawane są dziś za kultowe, jak chociażby Traviata Verdiego dla Festiwalu w Salzburgu z udziałem Anny Netrebko i Rolanda Villazón. Willy Decker początkowo uczył się gry na skrzypcach, potem studiował muzykologię, germanistykę i filozofię na Uniwersytecie Kolońskim. Brał też lekcje śpiewu u słynnego barytona Josefa Metternicha. Mając 22 lata, został asystentem reżysera w teatrze w Essen. Następnie przeniósł się do Opery w Kolonii, gdzie pracował również jako asystent u boku takich twórców, jak: Hans Neugebauer, Harry Kupfer, Jean-Pierre Ponnelle i Michael Hampe. W 1986 roku objął stanowisko głównego reżysera tej sceny. Swoje własne inscenizacje zaczął realizować już w 1978 roku. Międzynarodową sławę przyniosło mu prapremierowe wystawienie opery Pollicino Hansa Wernera Henzego w Cantiere Internationale d’Arte w Montepulciano. Jego pozycję ugruntowały potem: prapremiera opery Makbet Antonia Bibalo w Oslo i prapremiera Zamku Ariberta Reimanna w Deutsche Oper Berlin. Od tamtej pory współpracuje z najważniejszymi scenami operowymi na świecie: Operą Wiedeńską, Operą Paryską, Covent Garden w Londynie, Chicago Lyric Opera; teatrami muzycznymi w Brukseli, Amsterdamie, Genewie, Madrycie i Barcelonie, a także wiodącymi teatrami operowymi w Niemczech. Od wielu lat związany jest z Festiwalem w Salzburgu. Był także gościem Maggio Musicale Fiorentino i szwedzkiego Festiwalu Drottningholm. Na scenie warszawskiej Opery Narodowej zadebiutował inscenizacją Elektry Richarda Straussa (2010), trzy lata później zrealizował Don Carla Verdiego. W 2011 roku swoją trzyletnią kadencję dyrektora artystycznego Festiwalu Ruhrtriennale zakończył inscenizacją Tristana i Izoldy. W poprzednich edycjach tego festiwalu przedstawił prapremierę dramatu Leila und Madschnun (2010) oraz Mojżesza i Arona Schönberga (2009). Za swoją działalność artystyczną otrzymał wiele nagród i odznaczeń, m.in. Order Zasługi od Landu Nadrenii Północnej-Westfalii i tytuł Kawalera Orderu Sztuki i Literatury przyznany przez rząd Francji. Od 2005 roku jest wykładowcą berlińskiej Akademii Muzycznej im. Hannsa Eislera w dziedzinie teatru muzycznego.

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''