• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Władysław Kłosiewicz

Kierownictwo muzyczne

Dyrygent, klawesynista, uznany interpretator muzyki dawnej. Absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej i Accademia Musicale Chigiana w Sienie. Ostatni uczeń Ruggero Gerlina (1899-1983), asystenta i najbliższego współpracownika Wandy Landowskiej. Zwycięzca międzynarodowych konkursów klawesynowych w Paryżu (1981), Paryż-Dijon (1983) oraz ARD w Monachium (1984). Występuje w wielu krajach, uczestnicząc w najważniejszych festiwalach i współpracując z najwybitniejszymi solistami i dyrygentami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku. Od 1993 roku prowadzi orkiestrę barokową Musicae Antiquae Collegium Varsoviense Warszawskiej Opery Kameralnej, a od 2004 roku kieruje własnym międzynarodowym zespołem specjalizującym się w wykonawstwie muzyki dawnej Narol Baroque.

Jako dyrygent jest autorem opracowania i kierownikiem artystycznym pierwszej polskiej realizacji wszystkich dzieł scenicznych Claudia Monteverdiego, a także jego nieszporów Vespro della Beata Vergine, oper Rinaldo, Imeneo i Juliusz Cezar Georga Friedricha Haendla, jak również wielu innych dzieł operowych epoki baroku (w tym pierwszej w historii opery – Euridice Jacopo Periego z 1600 roku). W jego dorobku fonograficznym znajdują się m.in.: wszystkie utwory klawesynowe Louisa Couperina i Jeana-Philippe'a Rameau, partity i Wariacje Goldbergowskie Jana Sebastiana Bacha (Fryderyk 2000), utwory Johanna Jakoba Frobergera, sonaty Domenica Scarlattiego oraz największe wydanie polskiej fonografii: komplet utworów François Couperina (13 CD, Fryderyk 2014).

W latach 1987-2004 profesor zwyczajny klawesynu i interpretacji muzyki barokowej w Universitaet fuer Musik und darstellende Kunst w Grazu w Austrii; od 1981 prowadzi również wykłady na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Był jurorem międzynarodowych konkursów klawesynowych. Założyciel i Prezes Zarządu Fundacji Pro Academia Narolense, która w w Konkursie na Najlepszą Inicjatywę Obywatelską PRO PUBLICO BONO została wyróżniona Pierwszą Nagrodą w kategorii inicjatyw na rzecz polskiej kultury i dziedzictwa narodowego.

fot. Digital Photo Professional

Projektant świateł, inspektor techniczny Jiříego Kyliána. Po studiach w Akademii Sztuk Pięknych w Brukseli pracował z takimi holenderskimi teatrami i zespołami tańca, jak: Toneelgroep Theater, Introdans, Scapino Ballet w Rotterdamie i Nederlands Dans Theater w Hadze. Swoje pierwsze oryginalne światła tworzył dla zespołów Introdans i Scapino Ballet do prac choreografów Eda Wubbe, Nilsa Christe i Itzika Galili. W roku 2000 roku na zaproszenie Jiříego Kyliána zaprojektował oświetlenie do jego baletu Click-Pause-Silence i od tego czasu współpracował z Kyliánem przy prawie wszystkich jego produkcjach choreograficznych, takich jak: 27'52'' (Nederland Dans Theater 2), Claude Pascal (NDT 1), When Time Takes Time (NDT 3), Far too close (NDT 3), Last Touch (NDT 1), Sleepless (NDT 2), Toss of a Dice (NDT 1), Chapeau (NDT 2), Tar and Feathers (NDT 1), Vanishing Twin (NDT 1), Gods and Dogs (NDT 2), Mémoires d’Oubliettes (NDT 1) oraz do jego kreacji Il faut qu'une porte... dla Baletu Opery Paryskiej (2004). W ciągu tych ostatnich lat odtwarzał światła, ale także nadzorował realizację sceniczną wielu produkcji Jiříego Kyliána w teatrach całego świata.

fot. Joris-Jan Bos

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''