Zbigniew Macias

Baryton

Dyrektor artystyczny Teatru Muzycznego w Łodzi, juror konkursów wokalnych, reżyser. Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi, laureat wielu konkursów wokalnych, m.in. na Festiwalu Arii i Pieśni im. Jana Kiepury w Krynicy, Międzynarodowego Konkursu Wokalnego w ‘s-Hertogenbosch oraz Konkursu im. Marii Callas w Atenach.

Był solistą Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Opery Śląskiej w Bytomiu, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Wrocławskiej i Teatru Wielkiego w Poznaniu. Występował na prestiżowych festiwalach operowych: w Xanten (Niemcy), Bregenz, Carcassonne, Wexford i Pekinie. W Teatrze Muzycznym w Łodzi wystąpił w rolach: Michała w Miłości cygańskiej Lehára, Poety w Poemacie księżycowym Czyża, Tewjego w dwóch realizacjach musicalu Skrzypek na dachu Bocka, tytułowej w musicalu Zorba Kandera, Jowisza w Orfeuszu w piekle Offenbacha i Don Kichota w musicalu Człowiek z La Manchy Leigha – za tę rolę został uhonorowany Złotą Maską, nagrodą łódzkich recenzentów (1998).

Jego repertuar obejmuje ponad czterdzieści partii operowych, które wykonywał w krajach europejskich, Stanach Zjednoczonych, Azji i Afryce. Są to m.in. partie: Escamilla w Carmen Bizeta, Hrabiego de Sirieux w Fedorze Giordana, Alfia w Rycerskości wieśniaczej Mascagniego, Janusza w Halce i Miecznika w Strasznym dworze Moniuszki, Figara w Weselu Figara i tytułowa w Don Giovannim Mozarta, Apostoła Piotra w Quo vadis Nowowiejskiego, Sharplessa w Madame Butterfly i Scarpii w Tosce Pucciniego, Bartola w Cyruliku sewilskim Rossiniego, von Faninala w Kawalerze srebrnej róży i Jochanaana w Salome R. Straussa, Orestesa w Elektrze Theodorakisa (prapremiera), partie w operach Verdiego: Amonasra w Aidzie, Don Carlosa w Ernanim, Anckarströma (Renata) w Balu maskowym, Rodriga w Don Carlosie, tytułowe w Makbecie, Nabuccu i Rigoletcie, Germonta w Traviacie, a także Amfortasa w Parsifalu i tytułową w Holendrze tułaczu Wagnera.

Ma również bogaty repertuar koncertowy: śpiewa pieśni Schuberta, Schumanna, Wolfa, Ravela, Czajkowskiego i Rachmaninowa oraz partie barytonowe w oratoriach i kantatach Bacha, Haydna, Händla, Brahmsa i Orffa. Partię Nabuchodonozora śpiewał m.in. w Pekinie, Germonta – w Tokio, Osace i Lizbonie, Don Giovanniego – w São Paulo, Sharplessa – w Pretorii i Kapsztadzie, Miecznika – w Buffalo, Scarpii – w Carcasonne, Amfortasa – w Bregenz (obok René Kollo jako Parsifala), Jochanaana – w Luksemburgu.

Występował z orkiestrami Polskiego Radia i Telewizji w Łodzi, w Krakowie i Warszawie. Nagrał cztery płyty solowe: Opera Arias, Taki piękny wieczór… z utworami operetkowymi i musicalowymi, Ballady żeglarskie oraz Kochałem panią… Romanse, pieśni i ballady. Wziął udział (z zespołem Teatru Wielkiego - Opery Narodowej) w nagraniach płytowych Halki i Strasznego dworu Moniuszki (złote płyty), z zespołem Teatru Wielkiego w Łodzi – Aidy Verdiego, z zespołem Teatru Roma w Warszawie – musicalu Koty Lloyda Webbera (złota płyta).

Jest autorem inscenizacji musicalu Skrzypek na dachu Bocka w Teatrze Nowym w Słupsku, a w Teatrze Muzycznym w Łodzi – dwóch operetek Lehára: Krainy uśmiechuWesołej wdówki, musicalu Bernsteina Wonderful Town i rock-opery Jesus Christ Superstar Lloyda Webbera.

Został uhonorowany Srebrnym Krzyżem Zasługi, Medalem Zasłużony dla Kultury „Gloria Artis”, Złotym Medalem za Długoletnią Służbę, Medalem „Pro publico bono” im. Sabiny Nowickiej oraz tytułem Zasłużony dla Miasta Łodzi. Swoją nagrodę – statuetkę Ariona – przyznał mu Związek Artystów Scen Polskich.

fot. archiwum artysty