• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Fredro w dobrym humorze

12/10/2023 – 3/03/2024

Grajmy Fredrę. (…) Tego największego, jeżeli nie jedynego polskiego komediopisarza. Tego człowieka pełnego uroku, optymistę, a jednocześnie często nieznośnego dla otoczenia, zgryźliwego starca o gołębim sercu, ponurego pesymistę pełnego słońca i radości życia. Andrzej Łapicki 

Wystawa Fredro w dobrym humorze została zorganizowana przez Muzeum Teatralne w 230. rocznicę urodzin Aleksandra Fredry, komediopisarza, pamiętnikarza, żołnierza batalii napoleońskich. Wystawa ma charakter jubileuszowy, ale w istocie jej autorom chodziło o dzisiejsze spojrzenie na tradycję fredrowską w polskim teatrze, o losy wciąż żywego sporu o Fredrę, o dyskusję z przeszłością, z tą fundamentalną fredrowską częścią naszego teatralnego dziedzictwa. Bohaterami wystawy są realizacje sześciu wybranych arcydzieł mistrza najczęściej wystawianych na scenach polskich. Chodzi tu o komedie „lwowskie”, których prapremiery odbyły się w latach 1822–1835, to jest o Mężai żonę, Damyi huzary, Pana Jowialskiego, Śluby panieńskie, Zemstę i Dożywocie. Należą one wciąż do żelaznego repertuaru teatrów w Polsce. Fredrowski dowcip i ironia właśnie w tych wielkich komediach z pierwszego okresu twórczości poety ujawniają się najpełniej z energią, finezją i siłą wyrazu. Te sześć komedii pisanych w ścisłych relacjach z aktorami i przyjaciółmi z lwowskiego teatru można uznać za coś w rodzaju kawaleryjskiej szarży autora, która już później nie powtórzy się w jego twórczości z taką werwą i w takim wymiarze. Stąd tytuł wystawy korespondujący z tytułem znanej książki Jarosława Marka Rymkiewicza.

Postaci w komediach Fredry posiadają w pełni życie samodzielne, nie są emanacjami uczuć i nastawień autora i właśnie dlatego są tak wspaniałymi wyzwaniami dla twórczości aktorów, także ze względu na zadziwiającą konkretność wizji scenicznej postaci i sytuacji. Wystawa prezentuje najważniejsze kreacje aktorskie uchwycone na zdjęciach wybitnych artystów fotografików.

Na wystawie przypominamy znakomitych aktorów, którzy wcielali się w role fredrowskich postaci, począwszy od Alojzego Żółkowskiego, Heleny Modrzejewskiej, Jerzego Leszczyńskiego, Ludwika Solskiego, Mieczysławy Ćwiklińskiej, Jana Świderskiego, Gustawa Holoubka, Tadeusza Łomnickiego, aż po współczesnych – Joannę Szczepkowską, Annę Seniuk, Jana Englerta, Daniela Olbrychskiego, Andrzeja Seweryna. Wśród licznych wizerunków aktorskich pokażemy cenną pamiątkę – malowany w 1889 roku przez Franciszka Kostrzewskiego drewniany parawanik, na którym został uwieczniony arcyaktor XIX stulecia Alojzy Gonzaga Żółkowski w roli Geldhaba w komedii Aleksandra Fredry Pan Geldhab (a także jako Prosper Brona w Drzemce Pana Prospera – sztuce Jana Aleksandra Fredry, syna pisarza). Galerię postaci uzupełnią projekty dekoracji i kostiumów, które do fredrowskiego repertuaru opracowali wybitni scenografowie: Karol Frycz, Teresa Roszkowska, Władysław Daszewski, Andrzej Stopka, Jan Polewka oraz Krystyna Zachwatowicz. Pośród eksponatów znajdą się także kostiumy, między innymi kostium Romana Polańskiego do roli Papkina w ekranizacji Zemsty Andrzeja Wajdyczy kostiumy Mieczysławy Ćwiklińskiej i Aleksandra Zelwerowicza jako Szambelana z Pana Jowialskiego w inscenizacji Zelwerowicza i Karola Frycza wTeatrze Polskim w Warszawie w 1948 roku. Do najcenniejszych eksponatów, które znajdują się w zbiorach Muzeum Teatralnego i będą pokazane na wystawie, należy prywatna korespondencja Aleksandra Fredry z lat 1857–1860 do towarzysza broni – hrabiego Józefa Załuskiego oraz oryginalne listy Jana Nepomucena Kamińskiego, dyrektora teatru we Lwowie, zawierające wzmianki dotyczące wystawień fredrowskich komedii, m.in. Ślubów panieńskich, na scenie lwowskiej.

Scenariusz: Monika Chudzikowska, Andrzej Kruczyński, Agnieszka Leśniak

Wybór materiałów filmowych: Daniela Bartmińska

Współpraca merytoryczna i organizacyjna: Małgorzata Hubicz, Maria Staniszewska, Katarzyna Wodarska-Ogidel, Marta Zembrzuska-Kasprzak, Jolanta Żukowska, Daniela Bartmińska

Projekt wystawy: Sławomir Szondelmajer

Montaż materiałów filmowych: Przemysław Grela

Organizacja wernisażu: Daniela Bartmińska

Eksponaty i materiały prezentowane na wystawie pochodzą ze zbiorów Muzeum Teatralnego, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Teatru Polskiego w Warszawie, Teatru Narodowego, Teatru Polonia, Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego oraz ze zbiorów prywatnych.

ZAPRASZAMY NA OPROWADZANIE KURATORSKIE PO WYSTAWIE FREDRO W DOBRYM HUMORZE

Grafika: Karol Frycz, rysunek ptaszka na kamizelkę do kostiumu Szambelana w Panu Jowialskim, 1948

Fragment recenzji Barbary Osterloff

>>>Więcej

Jest jeszcze za wcześnie na podsumowanie Roku Fredrowskiego, ale już dzisiaj po stronie zysków zapisuję wystawę „Fredro w dobrym humorze", zorganizowaną w Muzeum Teatralnym, w gmachu Teatru Wielkiego w Warszawie.

Artykuł Anny Arwaniti

>>>Więcej

W Muzeum Teatralnym w Warszawie w 230. rocznicę urodzin pisarza, patrona 2023 roku, zorganizowano jubileuszową wystawę „Fredro w dobrym humorze”. Tytuł przewrotnie nawiązuje do książki Jarosława Marka Rymkiewicza „Aleksander Fredro jest w złym humorze”.

  • Zobacz zdjęcie: Teresa Roszkowska, projekt kostiumu Szambelana do "Pana Jowialskiego" Aleksandra Fredry, 1933/1934Teresa Roszkowska, projekt kostiumu Szambelana do "Pana Jowialskiego" Aleksandra Fredry, 1933/1934
  • Zobacz zdjęcie: Teresa Roszkowska, projekt kostiumu Ludmira do "Pana Jowialskiego" Aleksandra Fredry, 1933/1934Teresa Roszkowska, projekt kostiumu Ludmira do "Pana Jowialskiego" Aleksandra Fredry, 1933/1934
  • Zobacz zdjęcie: Teresa Roszkowska, projekt kostiumu Szambelanowej do Pana Jowialskiego Aleksandra Fredry, 1933/1934Teresa Roszkowska, projekt kostiumu Szambelanowej do Pana Jowialskiego Aleksandra Fredry, 1933/1934
  • Zobacz zdjęcie: Alojzy Gonzaga Żółkowski w roli tytułowej w "Panu Geldhabie" Aleksandra Fredry, malował Franciszek Kostrzewski, 1889Alojzy Gonzaga Żółkowski w roli tytułowej w "Panu Geldhabie" Aleksandra Fredry, malował Franciszek Kostrzewski, 1889
  • Zobacz zdjęcie: Aleksander Fredro, zakład fotograficzny A.A.E. Disdéri, Paryż. Fotografia w zbiorach Muzeum TeatralnegoAleksander Fredro, zakład fotograficzny A.A.E. Disdéri, Paryż. Fotografia w zbiorach Muzeum Teatralnego
  • Zobacz zdjęcie: Ludwik Solski w tytułowej roli w "Panu Jowialskim" Aleksandra Fredry, Teatr Polski w Warszawie, 1948Ludwik Solski w tytułowej roli w "Panu Jowialskim" Aleksandra Fredry, Teatr Polski w Warszawie, 1948
  • Zobacz zdjęcie: Aleksander Zelwerowicz jako Szambelan w "Panu Jowialskim" Aleksandra Fredry, Teatr Polski w Warszawie, 1948Aleksander Zelwerowicz jako Szambelan w "Panu Jowialskim" Aleksandra Fredry, Teatr Polski w Warszawie, 1948
  • poprzedni
  • następny
  • Galeria
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo
  • Wideo
  • Wirtualny Spacer

Informacje

Organizator

Muzeum Teatralne

Czas trwania:

12/10/2023 – 3/03/2024

Wystawa czynna od wtorku do soboty w godz. 12.00-18.00, w niedzielę w godz. 12.00-17.00, oraz w czasie trwania spektakli.

Miejsce

Teatr Wielki - Opera Narodowa, wejście główne, foyer dolne.

Wstęp

Wystawa "Fredro w dobrym humorze" jest dostępna dla widzów spektakli podczas antraktów.

Bilety w cenie 5 zł.

Platforma edukacyjna Teatru Polskiego w Warszawie - "W labiryncie teatru" - jest nowoczesnym, wszechstronnym narzędziem cyfrowym stworzonym z myślą o wielu grupach odbiorców - nauczycielkach i nauczycielach, dzieciach, młodzieży, ale też osobach, dla których teatr jest pasją lub zawodem. Platforma w uporządkowany i przystępny sposób przybliża świat teatru, pozwala korzystać z oferty edukacyjnej Teatru Polskiego w Warszawie w siedzibie, jak i online, a także zapoznać się z historią jednej z najstarszych warszawskich scen dramatycznych. Do zobaczeniawlabiryncieteatru.pl

Projekt "PLATFORMA EDUKACYJNA TEATRU POLSKIEGO W WARSZAWIE" jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020 oraz ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Muzeum Teatralne jest partnerem projektu edukacyjnego Teatru Polskiego.

Sponsorzy

  • Partner wystawy

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''