• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

NIE TYLKO „AIDA”. EGIPTOMANIA NA POLSKIEJ SCENIE

8/09 – 4/12/2022

W 1822 roku Jean-François Champollion odczytał egipskie hieroglify na podstawie inskrypcji na kamieniu z Rosetty oraz analizy języka koptyjskiego, a w 1922 odkryty został przez Howarda Cartera i George’a Carnarvona grobowiec Tutanchamona. W dwustulecie i stulecie tych dwóch ważnych dla egiptologii wydarzeń Muzeum Teatralne pragnie przybliżyć widzom zjawisko fascynacji historią i kulturą starożytnego Egiptu, które pojawiło się na scenach teatralnych i operowych w XIX i XX wieku.

Egipt pojawia się w teatrze polskim dość wcześnie, bo już w XVI wieku, dzięki biblijnej historii Józefa przedstawionej w dramacie Żywot Józefa przez Mikołaja Reja. Jednak dopiero w połowie XVIII wieku, wraz z rozwojem wiedzy o Starożytnym Egipcie, pogłębia się zainteresowanie jego dziejami i kulturą, które w XIX i na początku XX wieku nabrało charakteru egiptomanii. Na przestrzeni ponad dwustu lat możemy obserwować różne wątki tematyczne związane z Egiptem, a najważniejszym z nich są losy królowej królów – Kleopatry. Od czasów Antoniusza i Kleopatry Williama Shakespeare'a powstały na jej temat liczne utwory dramatyczne, komedie, opery, operetki i spektakle baletowe, z których wiele trafiło na deski polskich teatrów. Już w 1755 roku ukazała się w Warszawie Kleopatra Jeana de La Chapelle w tłumaczeniu Józefa Epifaniego Minasowicza. Przedstawieniem uświetniającym otwarcie teatru Na Wyspie w Łazienkach w 1791 roku był balet Kleopatra z choreografią Daniela Curza.

Szekspirowską wersję historii zaprezentowała Helena Modrzejewska w 1880 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie. Wśród tych, głównie zagranicznych, tytułów ważne miejsce zajmuje Kleopatra i Cezar Cypriana Kamila Norwida. Po tragedię tego wybitnego poety sięgnął Wilam Horzyca i wystawił ją po raz pierwszy w 1933 roku w Teatrze Wielkim we Lwowie w scenografii Andrzeja Pronaszki.

Lata 70. XIX wieku to przede wszystkim wielki sukces Aidy Giuseppe Verdiego z librettem Antonia Ghislanzoniego. Ta popularna do dziś opera, zamówiona przez Ismaila Paszę na otwarcie Opery Kairskiej, trafiła do Warszawy już w 1875 roku. Warto podkreślić udział wybitnych polskich śpiewaków z rodziny Reszków w zagranicznych realizacjach Aidy. Edward Reszke debiutował w partii Faraona w 1876 roku w paryskiej premierze w Théâtre des Italiens, Józefina wystąpiła w roli tytułowej w mediolańskiej La Scali w 1879, a Jan święcił triumfy w partii Radamesa w Londynie i Nowym Jorku. Wśród innych polskich śpiewaków odnoszących sukcesy w światowych wykonaniach tej opery wymienić można m.in.: Adama Didura, którego kariera rozpoczęła się od występów w Aidzie w Operze Kairskiej, Janinę Korolewicz-Waydową, Wandę Wermińską, Stanisława Drabika czy Jana Kiepurę.

Nowe motywy przychodzą wraz z modą zagraniczną i popularnymi wszędzie przedstawieniami, ale pojawiają się też rodzime teksty sztuk czy adaptacje powieści. W XX wieku zaczęto chętnie sięgać po adaptacje powieści Bolesława Prusa Faraon. Dominowały głównie spektakle dla dorosłych, ale pojawiło się też przedstawienie lalkowe dla dzieci Syn Faraona Marii Kann zrealizowane w Teatrze Lalek „Pinokio” w Łodzi w 1970 roku. Na wystawie zaprezentujemy obiekty związane z przedstawieniami: projekty scenograficzne, kostiumy, rekwizyty, fotografie, nagrania.

Grafika:

Ogród Sarastra, projekt scenograficzny Carla Lautenschlägera do opery Czarodziejski flet W. A. Mozarta
Königliches Hoftheater w Monachium, 1895
Wycinek prasowy ze zbiorów Muzeum Teatralnego

Helena Modrzejewska w roli tytułowej w Antoniuszu i Kleopatrze W. Shakespeare’a
Teatr Wielki w Warszawie, 1880
Fotografia Jana Mieczkowskiego ze zbiorów Muzeum Teatralnego

Patronat

Partner wystawy

Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Informacje

Organizator

Muzeum Teatralne

Czas trwania:

8/09 – 4/12/2022

Miejsce

Teatr Wielki - Opera Narodowa, wejście główne, foyer dolne.

Wstęp

Dla widzów Teatru Wielkiego wystawa czynna na godzinę przed spektaklem oraz w czasie przerw. Wstęp wolny.

Dla zwiedzających wystawa czynna od wtorku do soboty w godzinach 12.00–18.00, a w niedziele 12.00–17.00. Wejście przez hol kas przedsprzedaży. Bilet wstępu 1 zł.

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''