• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Malarski teatr Ottona Axera

20/03 – 30/06/2024

Otto Axer (1906-1983) to jeden z najciekawszych polskich scenografów II poł. XX w., a także malarz, grafik, ilustrator. Studiował w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Uczył się u Weissa, Frycza, Pankiewicza. W Krakowie i w Paryżu. Jako scenograf zadebiutował w 1932 roku w Teatrze Miejskim we Lwowie, gdzie współpracował między innymi z Leonem Schillerem i Andrzejem Pronaszką. Od tego czasu teatr był jego największą pasją. Po wojnie Axer był scenografem Teatru Polskiego w Warszawie. Współpracował z Teatrem Wojska Polskiego w Łodzi, a gościnnie m.in. z Teatrem Powszechnym i Teatrem im. Jaracza w Łodzi, Teatrem Współczesnym i Wielkim w Warszawie, Teatrem im. Wyspiańskiego w Katowicach oraz Teatrem im. Osterwy w Lublinie. Wśród powojennych prac artysty do najciekawszych należą Igraszki z diabłem Drdy, Don Carlos Schillera, Maria Stuart Słowackiego, Irydion Krasińskiego, Makbet Shakespeare'a, Ifigenia w Taurydzie Goethego, Hrabina Moniuszki, Król Roger Szymanowskiego.

W malarstwie tworzonym w zaciszu pracowni i rzadko pokazywanym szerszej publiczności Otto Axer skupiał się przede wszystkim na kameralnych formach, powstających na podstawie wcześniejszych studiów rysunkowych. Są to głównie pozbawione nadmiaru elementów martwe natury i sceny figuralne. Prostotę kompozycji i formy równoważy przemyślana i mocna paleta kolorystyczna. „Jest to malarstwo nasycone barwą – a jednocześnie wolne od wszelkiej krzykliwości” pisał Andrzej Osęka w 1968 roku w katalogu do wystawy malarstwa Axera. Zwracał tez uwagę na teatralny klimat tych prac. „Figury podobne są do marionetek, twarze – do masek, przedmioty – do rekwizytów teatralnych”. Marcin Czerniewski nazywa tę atmosferę jego obrazów „teatrem malarskim”. Mimo, iż ta twórczość malarska powstawała na marginesie niezwykle ożywionej działalności teatralnej, zachowała jednak odrębny charakter.

Na wystawie będą prezentowane obrazy olejne i rysunki oraz projekty scenograficzne i kostiumy ze zbiorów Muzeum Teatralnego w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.

Scenariusz wystawy – MONIKA CHUDZIKOWSKA, KATARZYNA WODARSKA-OGIDEL
Kuratorka – KATARZYNA WODARSKA-OGIDEL
Projekt plastyczny – JADWIGA WOYCICKA

Podcast Teatrowisko - Radio dla Ciebie (rdc.pl)

Na zdjęciu: Otto Axer przy pracy nad projektami do Króla Rogera, fot. Edward Hartwig, źródło: NAC

  • Zobacz zdjęcie: Otto Axer, projekt dekoracji do Pana Twardowskiego Ludomira Różyckiego, Opera Warszawska, 1957Otto Axer, projekt dekoracji do Pana Twardowskiego Ludomira Różyckiego, Opera Warszawska, 1957
  • Zobacz zdjęcie: Otto Axer, projekt dekoracji do Pana Twardowskiego Ludomira Różyckiego, Opera Warszawska, 1957Otto Axer, projekt dekoracji do Pana Twardowskiego Ludomira Różyckiego, Opera Warszawska, 1957
  • Zobacz zdjęcie: Otto Axer, projekt dekoracji do Pana Twardowskiego Ludomira Różyckiego, Opera Warszawska, 1957Otto Axer, projekt dekoracji do Pana Twardowskiego Ludomira Różyckiego, Opera Warszawska, 1957
  • Zobacz zdjęcie: Otto Axer, projekt dekoracji do "Don Carlosa" F. Schillera, Teatr Polski w Warszawie, 1960Otto Axer, projekt dekoracji do "Don Carlosa" F. Schillera, Teatr Polski w Warszawie, 1960
  • Zobacz zdjęcie: Otto Axer, projekt dekoracji do "Kleopatry i Cezara" C. K. Norwida, Teatr im. J. Osterwy w Lublinie, 1968Otto Axer, projekt dekoracji do "Kleopatry i Cezara" C. K. Norwida, Teatr im. J. Osterwy w Lublinie, 1968
  • poprzedni
  • następny
  • Galeria
  • Czas trwania
  • Zdjęcia
  • Wideo
  • Wideo
  • Wirtualny Spacer

Informacje

Organizator

Muzeum Teatralne

Czas trwania:

20/03 – 30/06/2024

Od wtorku do soboty w godz. 12-18,
w niedzielę 12-17
oraz na pół godziny przed spektaklem i w czasie antraktów.

Miejsce

Teatr Wielki - Opera Narodowa, wejście główne, foyer dolne.

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''