Twórcy połączyli w spektaklu wielką światową klasykę choreograficzną: dzieła Kurta Joossa i Jiříego Kyliána z najnowszą pracą naszego artysty, Roberta Bondary. Nowy spektakl pokazany zostanie sześciokrotnie: 15, 16, 18 i 30 listopada oraz 2 i 3 grudnia 2014 roku.
Wieczór otwiera nowy antywojenny balet Roberta Bondary Nevermore...?, w którym choreograf sięga do utworów dwóch polskich kompozytorów współczesnych, Prasquala i Pawła Szymańskiego, oraz do kompozycji Steve'a Reicha. Twórcy baletu towarzyszy refleksja nad przyczynami, naturą i skutkami konfliktów zbrojnych z perspektywy zawsze bezradnej wobec nich jednostki.
Bohuslav Martinů skomponował swoją kantatę Msza polowa po niemieckiej napaści na Czechosłowację w 1939 roku. Odnosiła się ona jednak w istocie do bolesnych wspomnień pierwszej wojny światowej. W 1980 roku światowej sławy czeski choreograf, Jiří Kylián, stworzył w oparciu o ten utwór przejmujący męski balet, poświęcając go pamięci młodych żołnierzy wszystkich czasów, którzy wciąż giną na frontach bezsensownych wojen. Jiří Kylián powtarza obecnie swoje niezwykłe dzieło z tancerzami Polskiego Baletu Narodowego i Orkiestrą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
Spektakl finalizuje legendarny Zielony stół z muzyką fortepianową Friedricha A. Cohena. To dzieło jednego z najwybitniejszych twórców europejskiego ekspresjonizmu, słynnego niemieckiego choreografa, Kurta Joossa. Balet utrzymany jest w duchu ostrej antywojennej satyry politycznej. W następstwie jego paryskiej prapremiery w 1932 roku, uchodząc przed groźbą prześladowań, Kurt Jooss musiał emigrować z Niemiec hitlerowskich. Jego Zielony stół nabrał z czasem waloru ponadczasowej przestrogi przed wojną i jako taki doczekał się niezliczonych powtórzeń w wielu krajach, zyskując rangę jednego z arcydzieł sztuki XX wieku. Oryginalną choreografię Kurta Joossa realizuje teraz dla naszej sceny amerykańska baletmistrzyni, Jeanette Vondersaar.
Premiera Polskiego Baletu Narodowego otwiera festiwal VI Dni Sztuki Tańca (15-24 listopada). W programie tegorocznego przeglądu znalazły się także: poznańskie przedstawienie Kopciuszka w choreografii Paula Chalmera, nowa wersja Braci Karamazow Borisa Ejfmana pt. Po drugiej stronie grzechu w wykonaniu jego Teatru Baletu z Sankt Petersburga, kameralny polsko-izraelski spektakl Engagé&Rust w interpretacji Elwiry Piorun i Ido Tadmora oraz nasze Obsesje z choreografiami Krzysztofa Pastora i Emila Wesołowskiego.
Na zdjęciu: Msza polowa Jiříego Kyliána w wykonaniu The Norwegian National Opera & Ballet, fot. Erik Berg