Nie znamy jej ze sceny, choć wszystko co oglądaliśmy podczas naszych przedstawień baletowych w ostatnim czterdziestoleciu było w dużym stopniu jej zasługą jako pedagoga i baletmistrzyni. Jej domeną była bowiem w tym okresie zakulisowa praca lekcyjna nad poziomem naszego żeńskiego zespołu baletowego oraz nad jakością wykonania scen zbiorowych w przedstawieniach baletowych naszego teatru.
Jest absolwentką Państwowej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie, uczennicą pracujących tam kiedyś rosyjskich pedagogów: Kiry Kniaziewej, Ałły Leniny, Giennadija Lediacha i Leonida Żdanowa. Od 1977 roku występowała w naszym zespole baletowym, ale już wówczas interesowała ją bardziej praca pedagogiczna. Dlatego rok później zdała egzamin na wydział baletmistrzowski Państwowego Konserwatorium w Leningradzie. Ukończyła tę uczelnię w 1982 roku w klasie wybitnego rosyjskiego baletmistrza Piotra Gusiewa i powróciła do Teatru Wielkiego jako pedagog-korepetytor zespołu baletowego. Tę funkcję baletmistrzyni pełniła przez kolejne 40 lat prowadząc codzienne lekcje klasyczne, asystując choreografom, wprowadzając nowe obsady do codziennych spektakli oraz pracując nad wznawianiem bieżących wykonań wcześniejszego repertuaru.
Współpracowała z wieloma znanymi choreografami i baletmistrzami, którzy realizowali przedstawienia na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Byli to m.in.: Piotr Gusiew, John Neumeier, Konstantin Siergiejew i Natalia Dudinska, Lorca Massine, Pierre Lacotte, Irek Muchamiedow, Boris Ejfman, Natalia Makarowa, Jíři Kylián, Georgette Tsinguirides, Alexei Ratmansky, Patrice Bart, Wendy Ellis-Somes, Toer van Schayk i Wayne Eagling, Millicent Hodson, Alexei Fadeyechev, a ostatnio Maina Gielgud, która w 2022 roku zrealizowała u nas Giselle w tradycyjnej wersji choreograficznej. Była również asystentką takich polskich choreografów, jak: Witold Gruca, Teresa Kujawa, Andrzej Glegolski, Emil Wesołowski, Waldemar Wołk-Karaczewski, Ewa Wycichowska, Zofia Rudnicka, Gustaw Klauzner; a w ostatnich latach przede wszystkim Krzysztofa Pastora, ale też Jacka Przybyłowicza, Izadory Weiss i Anny Hop.
Od 2009 roku była głównym baletmistrzem Polskiego Baletu Narodowego. Sprawowała opiekę nad jego całym bieżącym repertuarem prowadząc osobiście większość prób zespołowych. Zawsze świetnie przygotowana do zajęć, zdyscyplinowana i zaangażowana, była też przez minione lata głównym pedagogiem lekcyjnym artystek naszego baletu dbając na co dzień o podtrzymywanie i podnoszenie poziomu ich techniki klasycznej. Za swój wkład pracy w dorobek Polskiego Baletu Narodowego w 2015 roku została odznaczona Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Żegnając Panią Kalinę Schubert, która zdecydowała się zakończyć karierę zawodową, dziękujemy za jej wieloletnią pracę dla Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, mając zarazem nadzieję, że zechce z nami nadal współpracować jako pedagog gościnny Polskiego Baletu Narodowego. Zawsze będziemy jej oczekiwać z wielkim uznaniem dla kompetencji i doświadczenia naszej wieloletniej baletmistrzyni. (pch)
Na zdjęciu: Pożegnanie pani Kaliny Schubert w sali baletowej Teatru Wielkiego, fot. Odile Hecquet