Warto przy tej okazji przypomnieć, że występy tancerzy na Litwie notowano już w czasach Rzeczypospolitej Obojga Narodów, które w sposób naturalny owocowały polsko-litewskimi kontaktami kulturalnymi. Początkowo przedstawienia z udziałem warszawskiego zespołu operowo-baletowego odbywały się sporadycznie na dworze książęcym w Wilnie, a z czasem w lokalnych wykonaniach także w teatrach magnackich i na scenach mieszczańskich. W tym kontekście wspomnijmy choćby tamtejszą aktywność artystyczną pierwszego polskiego tancerza zawodowego i baletmistrza Macieja Pręczyńskiego, który po nauce w Białymstoku oraz karierze tanecznej na scenach Wenecji, Wiednia i Warszawy pod koniec XVIII wieku pracował w teatrach Sapiehów w Różanie i Dereczynie, a następnie krótko w Wilnie i kilka lat na dworze generała Zoricza w Szkłowie.
Obchodzony obecnie w Wilnie jubileusz odnosi się jednak do 1925 roku, kiedy litewska inscenizacja Coppelii Léo Delibes’a zapoczątkowała tradycję narodowej sztuki baletowej. Miewaliśmy także my swój udział w dorobku tego okresu. Od ponad 50 lat niesłabnącym powodzeniem cieszy się tam polski balet dla dzieci Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków z muzyką Bogdana Pawłowskiego i w choreografii Witolda Borkowskiego. Wymieniały się też wizytami nasze zespoły baletowe i zapraszały nawzajem na występy gościnne swoich czołowych artystów.
Specjalnym akcentem wzajemnych więzi naszych baletów okazała się jednak wieloletnia współpraca Krzysztofa Pastora z Litewskim Narodowym Teatrem Opery i Baletu. Pojawił się tam po raz pierwszy jako choreograf już w 1997 roku, a w latach 2011–2020 był dyrektorem artystycznym baletu reprezentacyjnej litewskiej sceny muzycznej, pełniąc tę funkcję równolegle ze swymi obowiązkami w naszym teatrze. I zrealizował tam kolejno kilka swoich przedstawień: Carmen, Sen nocy letniej, Acid City, Tristana, Romea i Julię, Bolero, Dziadka do orzechów, Cudownego mandaryna i Noc rozjaśnioną, aż po świeżo przygotowany specjalnie z okazji jubileuszu balet Moving Rooms. (pch)
Na zdjęciu: Moving Rooms Krzysztofa Pastora w wykonaniu Polskiego Baletu Narodowego, fot. Ewa Krasucka
