Podczas gali 9 kwietnia 2018 w londyńskim teatrze Coliseum po raz szósty rozdane zostały Operowe Oscary – International Opera Awards. Dwóch Polaków otrzymało nagrody: Mariusz Treliński, dyrektor artystyczny TW-ON, został laureatem w kategorii „najlepszy reżyser”, a Piotr Beczała „najlepszy śpiewak”.
Uroczyste rozdanie statuetek to najważniejsze wydarzenie każdego sezonu operowego. O randze nagrody świadczą rokrocznie nominowane teatry, produkcje czy artyści. Nagrody przyznane zostają przez międzynarodowe jury składające się z dwudziestu ośmiu wybitnych krytyków muzycznych i mecenasów sztuki, a znalezienie się pośród nominowanych w 18 kategoriach to wielki prestiż – dowód na przynależność do czołówki oper tworzących sztukę na najwyższym poziomie.
To wielki sukces polskiego reżysera Mariusza Trelińskiego. Działający w TW-ON od prawie 20 lat artysta pokazuje regularnie swoje dzieła na niemalże wszystkich kontynentach. Doceniany za nowoczesne, śmiałe i inteligentne inscenizacje zapraszany jest przez najważniejsze teatry operowe: nowojorską Metropolitan Opera, berlińską Staatsoper, brukselską La Monnaie, petersburski Teatr Maryjski, Welsh National Opera w Cardiff, Washington Opera czy Festiwal w Baden-Baden i w Aix en Provence. Współczesna scena operowa bez niego wydaje się więc być dzisiaj niemożliwa. Pod jego artystycznym kierownictwem Teatr Wielki - Opera Narodowa przeszedł niezwykłe zmiany, wchodząc w koprodukcje z najważniejszymi scenami operowymi świata. Treliński wygrał w kategorii m.in. z reżyserami związanymi z niemiecką i brytyjską sceną operową, takimi jak: David Bösch, David Hermann, Tobias Kratzer, David McVicar i Lydia Steier.
Najbliższa premiera Mariusza Trelińskiego to opera Ognisty anioł Prokofiewa, do której trwają próby w Operze Narodowej.
Piotr Beczała to obecnie najgorętsze nazwisko wśród tenorów lirycznych na świecie. Ceniony przez publiczność i krytyków za piękny głos oraz silne zaangażowanie w kreację postaci Polak jest stałym gościem najważniejszych scen operowych świata w Monachium, Wiedniu, Mediolanie czy Nowym Jorku. W Operze Narodowej wystąpił w roli Księcia Mantui w Rigoletcie (1997), Sir Edgaro di Ravenswood w Łucji z Lammermooru (2008) czy Vaudemonta w Jolancie (2013). W kategorii wygrał m.in. z tak uznanymi śpiewakami jak: Günther Groissböck, Peter Mattei, Eric Owens, Simone Piazzola, Michael Spyres.
W ubiegłym roku w kategorii „dzieło odkryte na nowo” nagrodę otrzymał spektakl TW-ON Goplanaw inscenizacja Janusza Wiśniewskiego, pod batutą Grzegorza Nowaka (premiera 21/10/2016). Dodatkowo w tym roku Opera Narodowa była również nominowana w kategorii „edukacja i popularyzacja opery”.
Na zdjęciu: Mariusz Treliński i Tomasz Jan Wygoda podczas próby do spektaklu Umarłe miasto, fot. K. Bieliński
Link do materiału na Youtube