„Dzisiejszy spektakl z muzyką Wojciecha Kilara i Karola Szymanowskiego zawdzięczamy talentom Anny Hop i Izadory Weiss, które dyrektor Krzysztof Pastor zapraszał już wcześniej do pracy kreacyjnej dla naszej Sceny Kameralnej. Miały teraz stworzyć nowe balety przy całkowitej swobodzie wyboru tematyki, muzyki, obsad i współrealizatorów, przy czym zyskały partnerstwo scenograficzne Małgorzaty Szabłowskiej oraz Katarzyny Sobańskiej i Marcela Sławińskiego. Wsparliśmy je tylko doradztwem i talentem dyrygenckim Łukasza Borowicza, którego pasja i kompetencje w dziedzinie muzyki polskiej są szeroko znane i cenione.
Anna Hop poddała się fascynacji potęgą muzyki Kilara, z której wysnuła poetycką wizję dziejowych doświadczeń społecznych, przestrzegając przed powtarzalnością naszych wspólnych i osobistych błędów, które jakże często prowadzą do samodestrukcji. Izadorę Weiss pochłonęła zaś idea wolności człowieka – tak silnie symbolizowanej postacią mitycznego Harnasia w balecie Szymanowskiego i całkiem realnej Galiny z Biegunów naszej noblistki Olgi Tokarczuk. Oboje oni wybrali ucieczkę od opresyjnych konwenansów na rzecz wolności własnych wyborów. Podobnie jak nasze choreografki, odważnie poszukujące swojego miejsca na współczesnej scenie baletowej.
Już sam wybór muzyki do dzisiejszego spektaklu świadczy o gustach i ambicjach obu artystek, a nowy dyptyk baletowy wskazuje na paletę ich zainteresowań i jest dowodem choreograficznej wyobraźni. Jestem przekonany, że będzie to wieczór pełen zadumy i wielorakich doznań, czego życzę Państwu z wiarą w Polski Balet Narodowy”.
Na zdjęciach: Anna Hop (fot. Georg Van Der Weyden) i Izadora Weiss (fot. Bartosz Bobkowski)