Szykujemy spektakl bez precedensu w światowym repertuarze baletowym. Zestawiliśmy w nim bowiem trzy różne dzieła choreograficzne o tematyce antywojennej: od pomnikowego Zielonego stołu Kurta Joossa, poprzez słynną Mszę polową Jiříego Kyliána, aż po nową pracę naszego choreografa Roberta Bondary. Premiera już 15 listopada 2014 roku.
Wieczór otworzy balet Nevermore...? Bondary. Sięgnął on do muzyki Steve'a Reicha i Pawła Szymańskiego, zainspirował nową kompozycję Prasquala, wciągnął do współpracy scenografa Borisa Kudličkę i projektantkę kostiumów Julię Skrzynecką, by wspólnie z nimi pobudzić w nas refleksje nad naturą i skutkami wojen z perspektywy zawsze bezradnej wobec nich jednostki.
Zaprosiliśmy także wielkiego czeskiego choreografa Jiříego Kyliána. Jego Msza polowa z muzyką kantaty Bohuslava Martinů to „taniec-requiem, gdzie młodzi tancerze przedstawiają żołnierzy, którzy polegli po to, żeby inni mieli prawo żyć”. Próby z tancerzami PBN prowadzi Yvan Dubreuil, kiedyś jeden z czołowych solistów Nederlands Dans Theater z okresu dyrekcji Kyliána, a sam choreograf wesprze go swoją obecnością tuż przed premierą. Wykonanie baletu wzbogaci udział barytona Adama Szerszenia, chóru męskiego i orkiestry Opery Narodowej pod dyrekcją Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego.
W finale przedstawienia umieściliśmy słynny Zielony stół z 1932 roku, arcydzieło europejskiego teatru tańca w choreografii legendarnego niemieckiego twórcy Kurta Joossa z muzyką fortepianową Fritza A. Cohena. Ten dramat taneczny zdobył międzynarodowe uznanie i pomimo upływu lat wciąż żyje na scenach w niezmienionej formie, wzbudzając podziw nowych pokoleń. Realizuje go z naszymi artystami Jeanette Vondersaar, była solistka Harkness Ballet w Nowym Jorku i Holenderskiego Baletu Narodowego, a dziś zaś ceniona baletmistrzyni wyspecjalizowana w odtwarzaniu choreografii Kurta Joossa. W przedstawieniu bierze udział duet fortepianowy: Anna Marchwińska i Marcin Mazurek.
Na zdjęciach: Jeanette Vondersaar (1), Yvan Dubreuil (2) i Robert Bondara (3) podczas prób z tancerzami Polskiego Baletu Narodowego
fot. Ewa Krasucka