Szczyci się bogatym i ambitnym repertuarem, a jego premiery i przedstawienia skupiają uwagę zagranicznych ośrodków opiniotwórczych. Zespół występował w ostatnich latach w Sankt Petersburgu, Szanghaju, Houston, Sewilli i Barcelonie, Wilnie, Bergen i Kuopio. Pisał o nim „International Herald Tribune” (i powtórzył portal „New York Times”): „Dwie dekady po zakończeniu komunizmu i osiem lat po wstąpieniu do Unii Europejskiej, Polski Balet Narodowy prezentuje tak światowy i ambitny program jak inne znaczące dziś zespoły baletowe”. Telewizja CNN w specjalnym programie poświęconym Polsce wyeksponowała PBN podkreślając, że „ambitnie odzwierciedla on odrodzenie Polski po latach traumatycznych wojen i represji.” Z kolei „Houston Chronicle” tak podsumował jego występy na Dance Salad Festival: „Polska? Naprawdę? Tak. Możliwe, że nabierzecie ochoty by wybrać się tam po obejrzeniu tego pięknego zespołu prowadzonego przez Krzysztofa Pastora”.
Wszystko to zaowocowało kolejnym zaproszeniem Polskiego Baletu Narodowego do Stanów Zjednoczonych. Tym razem występy odbędą się w nowojorskim Joyce Theater (16-21 czerwca 2015) oraz na scenie Eisenhower Theater w waszyngtońskim Kennedy Center (23 czerwca). Zespół pokaże tam trzy balety ze swojego repertuaru: Adagio & Scherzo Krzysztofa Pastora z muzyką Franza Schuberta, Święto wiosny Igora Strawińskiego w choreografii Emanuela Gata i Moving Rooms Pastora z muzyką Henryka Mikołaja Góreckiego i Alfreda Schnittke. W przedstawieniach wezmą udział nasi czołowi artyści, pokazując możliwości zespołu: od neoklasycznej wirtuozerii po ekspresję taneczną właściwą baletowi współczesnemu. Amerykańską widownię czeka więc seria ekscytujących wieczorów, prezentujących bogactwo form tańca i emocji.
Organizatorem występów jest fundacja The Laurel Fund for the Performing Arts z Waszyngtonu, którą wspiera ze strony polskiej Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Adama Mickiewicza.
Na zdjęciach: sceny z Adagia & Scherza (1), Święta wiosny (2) i Moving Rooms (3) w wykonaniu artystów Polskiego Baletu Narodowego
Fot. Ewa Krasucka