Zastanawiamy się nad tym wszyscy w balecie, teatrze, kulturze, w całym kraju, świecie. I próbujemy przetrwać, chroniąc co najlepsze – także Polski Balet Narodowy, który stał się dla naszej kultury wartością bezcenną. Dbamy o niego jak umiemy w nadziei na rychły powrót do normalności i przypominając o jego istnieniu stęsknionej za teatrem publiczności. Przynajmniej online, choć nie są to wymarzone warunki dla żywej z natury sztuki tanecznej, która żywi się jednak oddechem publiczności.
Ale Polski Balet Narodowy trwa i pracuje, co nie jest proste w warunkach pandemii. Już wiosną nasi artyści przygotowali online swoje doroczne warsztaty choreograficzne Kreacje, wykazując podziwu godną ostrożność i wyobraźnię. Po wakacjach udało nam się jeszcze doprowadzić do przesuniętej premiery Korsarza, jednak w następstwie postępujących w kraju ograniczeń nie mogliśmy już pokazać przygotowanych i wyprzedanych przedstawień Damy kameliowej, Śpiącej królewny, Fredrianów i Dziadka do orzechów, choć próby do nich wszystkich były cały czas w toku. Postanowiliśmy więc na koniec roku przywołać przynajmniej ograniczone obsadowo perełki repertuaru baletowego i pokazać je online w dwuczęściowej Noworocznej Gali Polskiego Baletu Narodowego. Zrobimy wszystko, aby tym razem nie zawieźć naszych widzów i naszych artystów.
W tej Noworocznej Gali pokażą się w klasycznym repertuarze pierwsi tancerze i inni artyści Polskiego Baletu Narodowego. Yuka Ebihara i Vladimir Yaroshenko wystąpią w popisowym grand pas Kitri i Basilia z Don Kichota, a towarzyszyć im będą Elisabetta Formento i Palina Rusetskaya. Dawid Trzensimiech z Chinarą Alizade przypomną się w wysmakowanym pas de deux Księżniczki Aurory i Księcia Désiré ze Śpiącej królewny. Maksim Woitiul z Mai Kageyamą wykonają pas de deux z Dziadka do orzechów, a Vladimir Yaroshenko z Chinarą Alizade pokażą się dodatkowo w romantycznym pas de deux Nikiji i Solora z Bajadery. Zobaczymy również wyjęte z Korsarza pas d’esclave w wykonaniu Mai Kageyamy i Rioty Kitai oraz trio Odalisek (Aoi Choji, Palina Rusetskaya, Yume Okano), ale też pas de deux Błękitnego Ptaka i Księżniczki Floriny ze Śpiącej królewny tańczone przez Rinalda Venutiego i Melissę Abel.
Orkiestrę Teatru Wielkiego - Opery Narodowej przygotowała i poprowadzi Marta Kluczyńska.
W Gali posmakujemy również naszego współczesnego repertuaru choreograficznego autorstwa dyrektora PBN. To Preludium i Toccata z nowego baletu do muzyki Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara, nad którym choreograf pracuje już od jakiegoś czasu, solowy Gebet z niezapomnianego baletu Kurt Weill w wykonaniu Maksima Woitiula, a na koniec – powtórka przebojowego Bolera Ravela w choreografii Krzysztofa Pastora z Yuką Ebiharą i Dawidem Trzensimiechem na czele zespołu. (pch)
Tę Galę Noworoczną PBN pokażemy online w dwóch częściach 1 i 2 stycznia 2021 roku, a potem 3 stycznia udostępnimy ją w całości na naszej platformie vod.teatrwielki.pl
Na zdjęciach:
Yuka Ebihara w Don Kichocie, fot. Ewa Krasucka
Vladimir Yaroshenko w Bajaderze, fot. Ewa Krasucka
Chinara Alizade w Bajaderze, fot. Ewa Krasucka
Dawid Trzensimiech w Śpiącej królewnie, fot. Ewa Krasucka
Mai Kageyama w Korsarzu, fot. Ewa Krasucka
Maksim Woitiul w Dziadku do orzechów, fot. Ewa Krasucka
Yuka Ebihara, Dawid Trzensimiech i Polski Balet Narodowy w Bolerze, fot. Ewa Krasucka