Szanowni Państwo,
po wymuszonej sytuacją pandemiczną przerwie, podczas której nie mogliśmy gościć Was na naszej widowni nabraliśmy rozpędu. Za nami pierwsza część sezonu artystycznego 2021/22. Od września do grudnia nasi widzowie mieli okazję zobaczyć trzy spektakle premierowe oraz znane już części widowni tytuły repertuarowe. Ponadto wziąć udział w wydarzeniach specjalnych: koncertach, recitalach, spotkaniach edukacyjnych oraz zwiedzić wystawy Galerii Opera i Muzeum Teatralnego.
Z okazji 200. rocznicy urodzin wybitnego poety, prozaika, dramatopisarza, malarza, filozofa – Cypriana Kamila Norwida 24 września przygotowaliśmy wyjątkowe wydarzenie oddające hołd wielkiemu romantycznemu twórcy. Podczas koncertu NORWIDOWSKIE THEATRUM MUNDI razem z Teatrem Narodowym napisaliśmy nowy rozdział muzycznej tradycji interpretacji dzieła Norwida, łącząc go z naszą tożsamością – klasyczną aranżacją wokalną oraz teatralną. Wzruszenia i zadumę dzieliliśmy słuchając „Nocy Nad Norwidem” w wykonaniu Łukasza Golińskiego, „W Weronie” Małgorzaty Walewskiej, „Coraz to z Ciebie” Olgi Pasiecznik, „Marionetek” Macieja Kwaśnikowskiego, „Mojej piosnki II” Szymona Mechlińskiego. Takie dzieła jak: „Fortepian Chopina”, „Promethidion” „Pamiętnik podróżny”, „Beatrix”, „Trzy strofki” zinterpretowali aktorzy: Danuta Stenka, Jan Englert, Jerzy Radziwiłowicz i Piotr Kramer. Fragmenty utworów Fryderyka Chopina wykonał Janusz Olejniczak. Orkiestrę i chór TW-ON poprowadził autor aranżacji Rafał Kłoczko. Całość wyreżyserowała Ewa Rucińska, która wraz z dyr. Waldemarem Dąbrowskim stworzyła koncepcję widowiska.
Gość honorowy – Stan Borys – zaszczycił nas swoją obecnością i interpretacją utworu „Czy podam się o amnestię”.
Pierwszą premierą sezonu, którą wystawiliśmy na naszej scenie w październiku była jedyna opera Ludwiga van Beethovena FIDELIO. Spektakl w reżyserii Johna Fulljamesa to koprodukcja TW-ON z The Royal Danish Theatre w Kopenhadze i Nederlandse Reisopera i był przełożony przez pandemię z sezonu poprzedniego. Krytyka pytając „czy warto było czekać na Fidelio?” odpowiadała zdecydowanie: „Tak, ze względu na wspaniałe przygotowanie muzyczne pod dyrekcją Lothara Koenigsa” (Anna S. Dębowska, „Gazeta Wyborcza”). To tylko jeden z powodów. Dorota Szwarcman w swoim blogu „Polityka” doceniła „ascetyczność sceny, zręczne posługiwanie się ekranami, projekcjami i światłem. Pod tym względem jest to spektakl wysmakowany”. W spektaklu partię Leonory wykonała Ann Petersen, a w roli Florestana partnerował jej Torsten Kerl.
Drugą pozycją premierową był wieczór baletowy w dwóch częściach: EXODUS / BIEGUNI-HARNASIE w choreografii Anny Hop i Isadory Weiss. Wartości łączące obie części to muzyka polska – Wojciecha Kilara i Karola Szymanowskiego – oraz motyw ruchu, wędrówki i poszukiwania swojego miejsca. Polskie choreografki, tworząc zupełnie nowe dzieła, pokazały swoją nieskończoną wyobraźnię i szczególny wymiar tańca współczesnego – co wzbudziło w widzach nieskrywany zachwyt. Orkiestrę i chór poprowadził znakomicie Łukasz Borowicz. Przy fortepianie zasiadł Piotr Sałajczyk. Na spektakle tego tytułu zapraszamy jeszcze w lutym 2022.
Kolejną, długo wyczekiwaną – bo planowaną na poprzedni sezon – premierą była opera Giacoma Pucciniego LA BOHÈME w reżyserii Barbary Wysockiej ze scenografią Barbary Hanickiej i pod batutą Patricka Fournillier. Inscenizacja o wielkich emocjach ukazała klimatyczny obraz społeczności młodych artystów w pejzażu Nowego Jorku lat 70. Szczególnym zainteresowaniem widzów i krytyki cieszyła się główna para: Adriana Ferfecka (Mimi) i Davide Giusti (Rodolfo). Obszerniejsze fragmenty recenzji w aktualności.
Wśród koncertów obecnego sezonu nie mogło zabraknąć koncertów. W tym GŁOSÓW GÓR, uroczystego IN MEMORIAM upamiętniającego maestro Krzysztofa Pendereckiego czy występu pianisty z naszą orkiestrą, a także inscenizowanego koncertu w wykonaniu adeptów AKADEMII OPEROWEJ, w programie którego znalazły się arie i ensemble Mozarta, Rossiniego, Apolloniego, Donizettiego i Hollanda. W siedzibie TW-ON odbył się również koncert laureatów MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU PIANISTYCZNEGO IM. FRYDERYKA CHOPINA.
W tym jeszcze roku zobaczyli również Państwo kantatę sceniczną w trzech częściach CARMINA BURANA (MGNIENIE OKA) Carla Orffa, wspaniałe widowisko baletowe KORSARZ w choreografii wybitnego Manuela Legrisa z muzyką Adolphe’a Adama, entuzjastycznie przyjętego przez Was WERTHERA Masseneta w reżyserii Willy’ego Deckera oraz cieszący się od wielu lat niesłabnącą popularnością spektakl DZIADEK DO ORZECHÓW I KRÓL MYSZY w choreografii Toera van Schayka i Wayne’a Eaglinga z muzyką Piotra Czajkowskiego. Naszym najmłodszym widzom zaprezentowaliśmy spektakl BAJKO, GDZIE JESTEŚ. Nie zabrakło również projektów edukacyjnych skierowanych do młodej publiczności, takich jak m.in.: UNIWERSYTET WIEDZY OPEROWEJ, PORANKI MUZYCZNE, czy SPOTKANIA Z MUZALINDĄ.
W obecnym sezonie ruszył również nabór kandydatów do organizowanego przez Teatr Wielki - Operę Narodową MIĘDZYNARODOWEGO KONKURSU WOKALNEGO IM. STANISŁAWA MONIUSZKI. To największy konkurs wokalny w Polsce powołany w 1992 roku przez Marię Fołtyn. Co trzy lata młodzi artyści z całego świata zbierają się w Warszawie, aby zaprezentować swój talent przed wybitnymi przedstawicielami świata muzyki, a odniesiony tu sukces staje się dla wielu z nich ważnym krokiem ku międzynarodowej karierze.
Z obecnym sezonem ruszył również nowy cykl przygotowany we współpracy TW-ON z dwutygodnikiem „Ruch Muzyczny”. Ideą RUCHU W WIELKIMsą otwarte spotkania, poświęcone spektaklom operowym, wystawianym na naszej scenie. Za nami trzy dyskusje poświęcone takim tytułom jak: Werther, Fidelio oraz La Bohème. Na kolejne widzów Teatru Wielkiego zaprosimy w drugiej połowie sezonu. Inicjatywa, jaką jest cykl Ruch w Wielkim, daje miłośnikom opery niepowtarzalną okazję do spotkania twarzą w twarz z twórcami oraz artystami operowymi światowego formatu w kameralnej przestrzeni naszego Butiku. Nie zabrakło również naszych stałych cykli, m.in. podcastów PLAC TEATRALNY 1 oraz vloga OPEROWYM GŁOSEM.
W nowym sezonie artystycznym zaprezentowaliśmy kilka propozycji dla miłośników sztuk pięknych. W przestrzeni GALERII OPERA nasi widzowie mogli zwiedzić wystawę zatytułowaną Różewicz i obrazy, której ideą było zaprezentowanie dzieł sztuki, które wywarły wpływ na życie i twórczość poety. Ekspozycja zawierała obrazy twórców związanych z Tadeuszem Różewiczem oraz pamiątki artysty, rękopisy oraz fragmenty utworów. W Salach Redutowych zaś pojawiły się wielkoformatowe dzieła znakomitego polskiego reżysera i malarza Jerzego Skolimowskiego.
MUZEUM TEATRALNE tym razem rozpoczęło sezon ekspozycją zrealizowaną we współpracy z Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu, przybliżając sylwetkę wielkiego artysty estradowego – Mieczysława Fogga. Na wystawie znalazły się pamiątki pochodzące z rodzinnego archiwum Michała Fogga, prawnuka artysty, oraz zbiorów Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu. Wśród nich unikatowe, nieudostępniane wcześniej szerszej publiczności eksponaty, m.in. fotografie z występów, odznaki, pamiątki z podróży, czy frak estradowy. Jeden z najcenniejszych zaprezentowanych przedmiotów to pianino, które towarzyszyło pieśniarzowi prawie przez całe życie artystyczne. Kolejnym projektem muzeum były warsztaty dla dzieci Potażernia, czyli filozofia w warzywniku. Celem zajęć było przybliżenie młodym dawnych form teatralnych oraz rozbudzenie ich zainteresowania muzyką dawną oraz historią. Projekt zrealizowany został we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie.
Tradycyjnie już Teatr Wielki - Opery Narodowa uświetni upływający rok GALĄ SYLWESTROWĄUNE NUIT À PARIS. W programie koncertu usłyszą Państwo utwory Masseneta, Gounoda, Bizeta, Offenbacha, Charpentiera w wykonaniu gwiazd polskich i zagranicznych scen operowych oraz chóru i orkiestry Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. Dobra zabawa gwarantowana!
Ogromnie cieszy nas fakt, że mogli powrócić Państwo na widownię, by spędzić czas z nami. Dziękujemy za Waszą obecność i zapraszamy na kolejne wydarzenia sezonu 2021/22. A przygotowaliśmy ich wiele. Więcej w kalendarium, a bilety już w sprzedaży.
Do zobaczenia!