Piętnaście lat temu, w Międzynarodowym Dniu Tańca 29 kwietnia 2009 roku powstał Polski Balet Narodowy, by kontynuować wieloletni dorobek baletu w naszym teatrze. Tę nową formację artystyczną powołał na mój wniosek minister kultury i dziedzictwa narodowego Bogdan Zdrojewski wyodrębniając statutowo zespół baletowy w strukturze organizacyjnej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Krótko wcześniej na dyrektora baletu powołałem cenionego polskiego choreografa Krzysztofa Pastora z Amsterdamu, namawiając go na powrót do kraju po ponad dwudziestoletniej karierze zagranicznej. I wsparłem go doświadczeniem Pawła Chynowskiego jako kierownika programowo-organizacyjnego.
Minione lata w pełni udowodniły, że podjęte wówczas decyzje były ze wszech miar słuszne i okazały się niezwykle owocne. Dzięki nim balet w naszym teatrze uzyskał autonomię artystyczną i kierując się odtąd samodzielnie specyfiką funkcjonowania współczesnej, międzynarodowej w składzie, formacji neoklasycznej zbudował poziom i repertuar, które uplasowały go wśród najlepszych europejskich zespołów baletowych.
Nigdy wcześniej w tak krótkim okresie nie zrealizowaliśmy tak wielu różnych baletów klasycznych z bezcennej światowej skarbnicy repertuarowej. Nigdy dotąd nie mieliśmy na naszej scenie tak bogatego wyboru dzieł legendarnych choreografów XX wieku, jak: Balanchine, Jooss, Niżyńska, Ashton, Béjart, Cranko, MacMillan, Neumeier, van Manen, van Schayk, Kylián, czy naszego Conrada Drzewieckiego, aż po kreatorów baletu ostatnich lat: Forsythe’a, McGregora czy Scarletta. Nigdy nie zaproponowaliśmy tak wielu prac polskich choreografów, od Krzysztofa Pastora, Emila Wesołowskiego, Jacka Przybyłowicza, po Roberta Bondarę, Izadorę Weiss i Annę Hop. A wciąż przybywa nowych dzięki corocznym warsztatom choreograficznym, które umożliwiają również naszym tancerzom pierwsze praktyki w innych zawodach teatralnych w trosce o ich przyszłość po zakończeniu karier scenicznych. Nigdy także nie powstało u nas tak wiele baletów do muzyki polskiej: Chopina, Moniuszki, Karłowicza, Szymanowskiego, Morawskiego, Tansmana, Bacewiczówny, Wajnberga, Góreckiego, Kilara, Szymańskiego czy Syrewicza. Nigdy wreszcie artyści naszego baletu nie byli tak często nagradzani i odznaczani, co potwierdza i koronuje ich znakomite osiągnięcia. Doprawdy, możemy być dumni!
Zespół pod dyrekcją Krzysztofa Pastora ani na moment nie ogranicza swej kreatywności. Najnowszym tego przykładem jest powołanie w naszym teatrze grupy PBN Junior, która nadaje szlif mistrzowski wybranym absolwentom polskich szkół baletowych przed ich wkroczeniem na profesjonalną ścieżkę zawodową. I oczywiście, jak przez minione piętnaście lat, nadal planuje szereg atrakcyjnych premier na najbliższe sezony.
Wszystkim artystom Polskiego Baletu Narodowego składam serdeczne jubileuszowe gratulacje i życzę dalszych sukcesów, na które będziemy oczekiwać każdego następnego wieczoru, by je podziwiać i oklaskiwać ze szczerym entuzjazmem…
Waldemar Dąbrowski
Dyrektor Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
***
Przy okazji przedstawienia tryptyku „Bolero+” Krzysztofa Pastora w obecności ministra kultury Bartłomieja Sienkiewicza i dyrektora TW-ON Waldemara Dąbrowskiego, wręczone zostały nagrody jubileuszowe.
Laureatami zostali:
- jako Osobowość 15-lecia PBN – Paweł Chynowski za istotny wkład w popularyzację sztuki baletowej oraz wpływ na kształt obecnego zespołu; nagrodę wręczyła Monika Hallgren, prezeska zarządu Fundacji Przyjaciel PBN;
- jako Pedagog 15-lecia PBN – Kalina Schubert, wieloletnia baletmistrzyni, która przyczyniła się do podniesienia poziomu całego zespołu; nagrodę wręczyła Joanna Świerzyńska, prezeska zarządu Deloitte Polska, prezeska zarządzająca Deloitte w Polsce, krajach bałtyckich i Ukrainie;
- jako Tancerze 15-lecia PBN – Yuka Ebihara i Vladimir Yaroshenko za ich wybitne kreacje w repertuarze baletowym naszego teatru; nagrody wręczyła Marta Soluch, członkini zarządu Fundacji ORLEN.
Mecenasem Jubileuszu 15-lecia PBN był nasz wieloletni partner ORLEN, a nagrody ufundowały Fundacja ORLEN i firma Deloitte Polska.
Na zdjęciu: Polski Balet Narodowy w „Bolerze” Ravela w choreografii Krzysztofa Pastora, fot. Ewa Krasucka