To bardzo osobisty balet Pastora, w którym choreograf odwołuje się do meandrów polskiej historii. Sięgnął w nim do poruszającej, pełnej dramatyzmu muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego. Szukał inspiracji w filmach dotykających najważniejszych momentów narodowej historii, ale także u Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, symbolu tragicznego pokolenia Kolumbów. Poetycka fraza z jego wiersza Deszcze posłużyła za tytuł przedstawienia, którego prapremiera była szeroko dyskutowana w kraju i odbiła się echem za granicą.
To opowieść o nadziejach, lękach i klęskach – pisał Jacek Marczyński. – Złączone w sinusoidzie tworzą historię Polski ostatnich dziesięcioleci. (…) Te sceniczne obrazy można jednak odczytać jako metaforę naszych dzisiejszych obaw i podziałów („Rzeczpospolita”).
Temida Stankiewicz-Podhorecka dostrzegła, że balet Krzysztofa Pastora poprzez delikatną, poetycką metaforę ukazuje dramatyczne losy Polski walczącej ze zniewoleniem na przestrzeni kilkudziesięciu lat („Nasz Dziennik”).
A Daniel Cichy w artykule Nowocześnie o patriotyzmie nazwał to przedstawienie wariacją na temat idei polskości, rodzimej historii, obfitej w tragiczne wydarzenia, ale nade wszystko co rusz odradzającej się nadziei, pozwalającej spokojnie patrzeć Polakom w przyszłość; a nawet rozprawą z demonami najnowszych dziejów Polski oraz z bogoojczyźnianą wizją polityki historycznej. I konkludował: Polski Balet Narodowy otrzymał spektakl godny swojego statusu, skrojony na możliwości i ambicje konsekwentnie odzyskującego formę zespołu. O pożądanej na najważniejszej scenie w kraju tematyce, z muzyką jednego z najsłynniejszych kompozytorów XX wieku. Do tego pod każdym względem dobrze zrealizowany („Tygodnik Powszechny”).
Zapraszamy na wznowienie przedstawienia Krzysztofa Pastora w wykonaniu Polskiego Baletu Narodowego w dniach 24 i 25 października 2018 roku. Orkiestrą i Chórem Teatru Wielkiego - Opery Narodowej dyryguje Marta Kluczyńska, a solo barytonowe wykonuje Adam Kruszewski. (pch)
Na zdjęciu: Scena z baletu „I przejdą deszcze…”, fot. Ewa Krasucka