Motyw Don Kichota pojawia się w widowiskach tanecznych od ich zarania. Tańczono na jego temat już na dworze francuskim w 1614 roku, zaledwie w dziewięć lat po wydaniu pierwszej części powieści Cervantesa. W połowie XVIII wieku zadomowił się na profesjonalnej scenie baletowej i trwa na niej do dzisiaj w rozmaitych opracowaniach muzycznych i choreograficznych. W naszym teatrze powracał dotąd czterokrotnie, w latach 1840, 1885, 1964 i 1990 - zawsze z wielkim powodzeniem. W tym sezonie sięga po niego Polski Balet Narodowy, realizując moskiewską wersję choreograficzną Alexeia Fadeyecheva z muzyką Ludwiga Minkusa, opracowaną według pierwowzoru legendarnego Mariusa Petipy, zrewidowanego z czasem przez moskiewskiego baletmistrza Aleksandra Gorskiego.
Alexei Fadeyechev jest synem sławnego moskiewskiego solisty Nikołaja Fadeyecheva i sam także ma za sobą karierę jednego z czołowych solistów rosyjskiego baletu ostatniego ćwierćwiecza XX wieku. W latach 1998-2000 był również dyrektorem artystycznym Baletu Bolszoj. Właśnie w tamtym okresie powstało jego opracowanie choreograficzne Don Kichota, które zdobyło szerokie uznanie w świecie i do dziś pozostaje w repertuarze Teatru Bolszoj. Moskiewski zespół prezentował je z powodzeniem podczas swoich tournée zagranicznych, a Fadeyechev powtarzał później swoje przedstawienie także z zespołami baletowymi w Tokio, Rostowie, Tbilisi i Neapolu.
Artysta osobiście prowadzi próby z zespołem Polskiego Baletu Narodowego, a wspierają go dwie asystentki: była solistka Baletu Bolszoj, a prywatnie żona choreografa, Tatyana Rastorgueva oraz gruzińska baletmistrzyni Ekaterina Shavliashvili. Spektakl Fadeyecheva otrzyma na naszej scenie nową oprawę plastyczną, zaprojektowaną przez niemieckiego scenografa Thomasa Mikę. Orkiestrę Opery Narodowej przygotuje do premiery i poprowadzi gościnnie ukraiński dyrygent Alexei Baklan we współpracy z Martą Kluczyńską. Główne role przygotowują czołowi soliści PBN: Aleksandra Liashenko i Maksim Woitiul, Maria Żuk i Vladimir Yaroshenko oraz Yuka Ebihara i Paweł Koncewoj. Premiera odbędzie się 29 maja 2014 roku, a kolejne przedstawienia w tym sezonie: 30 i 31 czerwca oraz 1, 6, 7 i 8 czerwca. W tym ostatnim rolę Basilia zatańczy gościnnie polski pierwszy solista Baletu Stuttgarckiego, Filip Barankiewicz.
Na zdjęciach: Alexei Fadeyechev (fot. 1-2), Tatyana Rastorgueva (3) i Ekaterina Shavliashvili (4) podczas prób w salach baletowych Teatru Wielkiego, fot. Ewa Krasucka