Dzieje muzyki silnie splecione są z losami wielkich miast – tętniących życiem centrów władzy i pieniądza. Kultura kwitła tam, gdzie wznosiły się siedziby władców, dwory arystokracji i mury duchownych zgromadzeń. Z czasem jednak, wraz z rozrostem i wzbogacaniem się miast, dostęp do muzyki demokratyzował się.
To w XVII-wiecznej Wenecji zaczęto sprzedawać bilety na wydarzenia operowe dla szerokiej publiczności, a w Londynie i Paryżu w XVIII wieku po raz pierwszy zaczęły odbywać się koncerty abonamentowe. W takich ośrodkach, jak Wiedeń czy Nowy Jork, orkiestry i kompozytorzy zakładali towarzystwa filharmoniczne, by uniezależnić swoją sztukę od mecenatu najmożniejszych. Wykonawcy wychodzili poza mury pałaców i kościołów w stronę świeckich sal koncertowych, występując przed burżuazyjną publiką o stale rosnącym apetycie.
Właśnie w tych miastach na przestrzeni wieków szczególnie rezonowała kulturalna energia, a zasięg jej oddziaływania przekraczał kontynenty. Rozchodząc się po całym świecie, wpływała na muzyczne mody i przyciągała utalentowanych kompozytorów do metropolii – epicentrów tych wibracji.
Nasza podróż obejmie takie miejskie fenomeny, jak:
• Wenecja – gdzie narodziła się nowożytna muzyka z całą jej gatunkową i instrumentalną innowacyjnością i ekstrawagancją. Tutaj rozwinął się styl polichóralny, koncert solowy Vivaldiego i opera Monteverdiego.
• Londyn – od Händla, przez Haydna i Dvořáka, po Elgara i Brittena. Od czasów maszyny parowej stolica gospodarczej prosperity, posiadająca wyjątkową zdolność przyciągania i asymilacji przybyszów z muzycznych centrów Niemiec, Włoch i Francji oraz łączenia kultury i biznesu. Miasto, w którym zrodził się koncept agencji muzycznych i abonamentowych serii koncertowych.
• Wiedeń – od klasyków (Haydna i Mozarta), przez romantyków (Beethovena, Schuberta, Brahmsa i Mahlera), aż po atonalnych modernistów.
• Paryż – XIX-wieczne „miasto świateł”, wirtuozów i opery, które od czasu wystawy światowej w 1900 stało się prawdziwą „stolicą świata”, rozwibrowaną nowymi, często skandalizującymi trendami: muzyką Ravela, Strawińskiego, Satiego, awangardą, jazzem i filmem.
• Nowy Jork – globalna scena koncertowa od przełomu wieków XIX i XX. Wkrótce wynalazł swoją indywidualną muzyczną tożsamość dzięki takim twórcom, jak George Gershwin czy Leonard Bernstein, do dziś pozostając miejscem o magnetycznym wręcz oddziaływaniu.
Zawitamy też do miast, których muzyczny wizerunek ukształtowali wielcy kompozytorzy: do Pragi Mozarta, Smetany i Dvořáka, Lipska Bacha, Mendelssohna i Gewandhausu czy Buenos Aires Astora Piazzolli. Poznamy Warszawę – ale nie Chopina, tylko polskich kompozytorów XX stulecia oraz… „złotego” wieku XVII, gdy rozbrzmiewała tutaj muzyka w stylu weneckim. Zakosztujemy muzyki ormiańskiego Erywania i syryjskiego Aleppo, miast o absolutnie niepodrabialnym kolorycie i brzmieniu. Wreszcie, potraktujemy miasto bardzo szeroko: jako miejsce, w którym zamieszkuje ludzkość – kosmos, wiecznie ruchliwy i zachęcający do eksploracji. Dołącz do tej podróży i poczuj wibrację miast!
Koncerty odbywać się będą w trzech lokalizacjach: przestrzeniach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, w namiocie festiwalowym przed Teatrem Wielkim oraz w Kościele Środowisk Twórczych.
Bilety dostępne w sprzedaży od 1 września na eventim.pl oraz w mobilnym punkcie sprzedaży w Teatrze Wielkim 1 września oraz w dniach 26-28 września.

