• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Aktualności

Szalone Dni Muzyki 2025

  • Poprzednie
  • Następne

Aktualności

28 sierpnia
2025

Szalone Dni Muzyki 2025

15. edycja festiwalu odbywa się w tym roku pod hasłem Wibracje miast, bo dzieje muzyki silnie splecione są z losami wielkich miast. Bilety w sprzedaży juz od 1 września na eventim.pl.

Dzieje muzyki silnie splecione są z losami wielkich miast – tętniących życiem centrów władzy i pieniądza. Kultura kwitła tam, gdzie wznosiły się siedziby władców, dwory arystokracji i mury duchownych zgromadzeń. Z czasem jednak, wraz z rozrostem i wzbogacaniem się miast, dostęp do muzyki demokratyzował się.

To w XVII-wiecznej Wenecji zaczęto sprzedawać bilety na wydarzenia operowe dla szerokiej publiczności, a w Londynie i Paryżu w XVIII wieku po raz pierwszy zaczęły odbywać się koncerty abonamentowe. W takich ośrodkach, jak Wiedeń czy Nowy Jork, orkiestry i kompozytorzy zakładali towarzystwa filharmoniczne, by uniezależnić swoją sztukę od mecenatu najmożniejszych. Wykonawcy wychodzili poza mury pałaców i kościołów w stronę świeckich sal koncertowych, występując przed burżuazyjną publiką o stale rosnącym apetycie.

Właśnie w tych miastach na przestrzeni wieków szczególnie rezonowała kulturalna energia, a zasięg jej oddziaływania przekraczał kontynenty. Rozchodząc się po całym świecie, wpływała na muzyczne mody i przyciągała utalentowanych kompozytorów do metropolii – epicentrów tych wibracji.

Nasza podróż obejmie takie miejskie fenomeny, jak:

• Wenecja – gdzie narodziła się nowożytna muzyka z całą jej gatunkową i instrumentalną innowacyjnością i ekstrawagancją. Tutaj rozwinął się styl polichóralny, koncert solowy Vivaldiego i opera Monteverdiego.
• Londyn – od Händla, przez Haydna i Dvořáka, po Elgara i Brittena. Od czasów maszyny parowej stolica gospodarczej prosperity, posiadająca wyjątkową zdolność przyciągania i asymilacji przybyszów z muzycznych centrów Niemiec, Włoch i Francji oraz łączenia kultury i biznesu. Miasto, w którym zrodził się koncept agencji muzycznych i abonamentowych serii koncertowych.
• Wiedeń – od klasyków (Haydna i Mozarta), przez romantyków (Beethovena, Schuberta, Brahmsa i Mahlera), aż po atonalnych modernistów.
• Paryż – XIX-wieczne „miasto świateł”, wirtuozów i opery, które od czasu wystawy światowej w 1900 stało się prawdziwą „stolicą świata”, rozwibrowaną nowymi, często skandalizującymi trendami: muzyką Ravela, Strawińskiego, Satiego, awangardą, jazzem i filmem.
• Nowy Jork – globalna scena koncertowa od przełomu wieków XIX i XX. Wkrótce wynalazł swoją indywidualną muzyczną tożsamość dzięki takim twórcom, jak George Gershwin czy Leonard Bernstein, do dziś pozostając miejscem o magnetycznym wręcz oddziaływaniu.

Zawitamy też do miast, których muzyczny wizerunek ukształtowali wielcy kompozytorzy: do Pragi Mozarta, Smetany i Dvořáka, Lipska Bacha, Mendelssohna i Gewandhausu czy Buenos Aires Astora Piazzolli. Poznamy Warszawę – ale nie Chopina, tylko polskich kompozytorów XX stulecia oraz… „złotego” wieku XVII, gdy rozbrzmiewała tutaj muzyka w stylu weneckim. Zakosztujemy muzyki ormiańskiego Erywania i syryjskiego Aleppo, miast o absolutnie niepodrabialnym kolorycie i brzmieniu. Wreszcie, potraktujemy miasto bardzo szeroko: jako miejsce, w którym zamieszkuje ludzkość – kosmos, wiecznie ruchliwy i zachęcający do eksploracji. Dołącz do tej podróży i poczuj wibrację miast!

Koncerty odbywać się będą w trzech lokalizacjach: przestrzeniach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, w namiocie festiwalowym przed Teatrem Wielkim oraz w Kościele Środowisk Twórczych.

Bilety dostępne w sprzedaży od 1 września na eventim.pl oraz w mobilnym punkcie sprzedaży w Teatrze Wielkim 1 września oraz w dniach 26-28 września.

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''