• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2024/25
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Aktualności

Urodziny Bernarda Ładysza

  • Poprzednie
  • Następne

Aktualności

24 lipca
2020

Urodziny Bernarda Ładysza

W dniu 98 urodzin wybitnego basa-barytona Opery Warszawskiej oraz Teatru Wielkiego przypominamy słowa Józefa Kańskiego o niezwykłej karierze Bernarda Ładysza.

Znakomity bas Opery Warszawskiej, pochodzi z Wileńszczyzny, gdzie urodził się 24 lipca 1922 roku. Właściwe jednak studia wokalne podjął w Warszawie w Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina pod kierunkiem profesora Filipowicza. Karierę artystyczną rozpoczął w Reprezentacyjnym Zespole Domu Wojska Polskiego, z którym występował również poza granicami.

W 1950 roku zaangażowany został do Opery Warszawskiej; jego debiut w partii księcia Griemina w Eugeniuszu Onieginie wypadł nieoczekiwanie – jako tak zwane „nagłe zastępstwo" – toteż młody śpiewak, znający podówczas jedynie samą arię księcia, musiał w ciągu jednego przedpołudnia opanować resztę tej partii wraz ze stroną aktorską.

Podobnie miała się rzecz z drugą rolą Ładysza na warszawskiej scenie – rolą Zbigniewa w Strasznym dworze, w którą wejść musiał zupełnie bez prób scenicznych. Najświetniejszą bodaj kreacją artysty w tym pierwszym okresie jego występów na scenie operowej była rola Mefista w Fauście Gounoda.

Zwrotnym momentem w karierze Bernarda Ładysza stał się konkurs śpiewaczy w Vercelli we wrześniu 1956 roku. Śpiewak odniósł tam wielki triumf, zdobywając bezapelacyjnie pierwszą nagrodę. Nie zaryzykował wprawdzie Ładysz debiutu w mediolańskiej La Scali; przyjął jednak zaoferowane mu engagement do Teatro Massimo w Palermo, gdzie występował w Cyruliku sewilskim, Nieszporach sycylijskich oraz Don Carlosie, mając za partnerki artystki tej miary, co Victoria de los Angeles, Antonietta Stella i Anita Cerquetti.

Wziął następnie udział w tournée po RFN z włoskim zespołem, pod firmą La Scali, a w roku 1959 słynny kapelmistrz Tullio Serafin zaangażował go do nagrania Łucji z Lammermooru, które miał właśnie realizować w Londynie dla firmy „Columbia", przy udziale m.in. Marii Callas i Ferruccia Tagliaviniego. Był to wówczas pierwszy w ogóle wypadek powierzenia polskiemu artyście większej solowej partii w nagraniu kompletnej opery przez którąś z wielkich firm gramofonowych.

Rok 1960 przynosi Ładyszowi nowy piękny sukces: kreuje on na scenie Opery Warszawskiej tytułową rolę w Borysie Godunowie, o której od dawna marzył i przygotowywał się do niej. Wspaniały głos basowy o wyjątkowo rozleglej skali, temperament i wrodzony nerw sceniczny postawiły Bernarda Ładysza wysoko w hierarchii współczesnych europejskich śpiewaków. Stąd też liczne jego sukcesy nie tylko w kraju, ale i na scenach zagranicznych: we Włoszech, RFN, Związku Radzieckim, na Węgrzech.

Jego szczególnie wybitnym osiągnięciem na warszawskiej scenie w tym czasie stało się przedstawienie Don Carlosa, w którym śpiewał na zmianę obie basowe partie: Filipa oraz Wielkiego Inkwizytora. Czołowym basem Opery Warszawskiej, a później Teatru Wielkiego, był przez ponad ćwierć wieku.

Józef Kański o Bernardzie Ładyszu z okazji uroczystego odsłonięcia popiersi trzech wielkich śpiewaków operowych autorstwa prof. Adama Myjaka w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, 18 grudnia 2009

>>> Nagranie Bernarda Ładysza w utworze Moja matko

Zdjęcie z lewej: Bernard Ładysz jako Zbigniew w Strasznym dworze S. Moniuszki, fot. Marek Holzman

Zdjęcie z prawej: Bernard Ładysz jako Filip II, król Hiszpanii w Don Carlosie G. Verdiego, fot. Archiwum TW-ON

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''