• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Aktualności

VLADIMIR YAROSHENKO ŚWIĘTUJE JUBILEUSZ

  • Poprzednie
  • Następne

Aktualności

01 marca
2024

VLADIMIR YAROSHENKO ŚWIĘTUJE JUBILEUSZ

On sam daleki był od świętowania. To raczej my chcemy oddać szacunek czołowemu artyście PBN w 20-lecie pracy artystycznej – za jego kunszt taneczny i niezawodność, za osobowość i artyzm, którymi obdarza nas na scenie.

artysta w pozie tanecznej na jednej nodze klęczyNie sposób wyczerpać komplementów, jakimi obdarzali go krytycy i fani w mediach społecznościowych. Czytaliśmy m.in., że był w różnych swoich rolach „fenomenalny, wspaniały, fantastyczny, perfekcyjny, elegancki, wzruszający, impulsywny, emocjonalny, żarliwy, namiętny, wiarygodny, urokliwie naturalny, romantycznie ujmujący, pełen energii i szlachetnego umiaru, wyrazisty, poetycki, skupiony, refleksyjny, przystojny, seksowny, przykuwający uwagę”. Podkreślano jego „ charyzmatyczny wdzięk i nienaganne maniery sceniczne”. Zauważono także, że jest „zgrabny, temperamentny, przekorny, dowcipny, uwodzicielski, szarmancki, słowem – urokliwy i na wskroś hiszpański”. To akurat o jego kreacji roli Basilia, w której zobaczymy go ponownie 3 marca 2024 roku w przedstawieniu „Don Kichota”, kiedy to symbolicznie uhonorujemy pierwszego tancerza Polskiego Baletu Narodowego jako jubilata.

Tancerz stoi na scenie w białym kostiumieArtysta urodził się w Sławiańsku nad Kubaniem. Ukończył Krasnodarską Szkołę Choreograficzną i wydział pedagogiczny Uniwersytetu Kultury i Sztuki w Krasnodarze. Debiutował jeszcze jako uczeń szkoły baletowej, ale pracą zawodową rozpoczął w sezonie 2003/04 w Krasnodarskim Teatrze Baletu pod dyrekcją wielkiego rosyjskiego choreografa Jurija Grigorowicza, gdzie szybko osiągnął pozycję pierwszego solisty. Wystąpił tam w jego wersjach choreograficznych Legendy o miłości (Ferhard), Rajmondy (Abderachman), Jeziora łabędziego (Książę Zygfryd) czy Romea i Julii (Romeo i Tybalt), a co najważniejsze – w prestiżowej partii tytułowej głośnego autorskiego baletu Grigorowicza Iwan Groźny.

tancerz w skoku na scenieZ Teatrem Wielkim - Operą Narodową związał się w 2007 roku i trzy lata później został pierwszym solistą. W 2015 roku przyjął obywatelstwo polskie nadane mu przez prezydenta Bronisława Komorowskiego. Od 2019 roku nosi tytuł pierwszego tancerza Polskiego Baletu Narodowego. Był u nas m.in. pierwszym wykonawcą głównej partii Fryderyka w balecie Chopin, artysta romantyczny Patrice’a Barta oraz ról Casanovy, Carewicza Nikiego i Hrabiego Draculi w baletach Krzysztofa Pastora Casanova w Warszawie, Jezioro łabędzie i Dracula. Ma w dorobku główne partie w wielkim repertuarze klasycznym, a wśród nich: Księcia Désiré w Śpiącej królewnie, Solora w Bajaderze, Basilia w Don Kichocie, Księcia w dwóch różnych realizacjach Dziadka do orzechów, Konrada w Korsarzu, Księcia Alberta w Giselle oraz Księcia w Kopciuszku w choreografii Fredericka Ashtona. Wykonywał słynne role szekspirowskie: tytułowego Romea w trzech różnych wersjach Romea i Julii – Grigorowicza, Emila Wesołowskiego i Krzysztofa Pastora, Tezeusza-Oberona i Lizandra w Śnie nocy letniej Johna Neumeiera, Petruchia i Hortensia w Poskromieniu złośnicy Johna Cranki, Prospera i Ferdinanda w Burzy Pastora oraz Hamleta, Klaudiusza i Laertesa w Hamlecie Jacka Tyskiego. Do jego wielkich osiągnięć należą również główne role Armanda Duvala w Damie kameliowej Johna Neumeiera i Arcyksięcia Rudolfa w Mayerlingu Kennetha MacMillana. Tańczył też u nas czołowe partie męskie w głośnych baletach innych wybitnych choreografów XX i XXI wieku, takich jak: Balanchine i Jooss, Béjart, Kylián, van Manen i van Schayk, aż po Forsythe’a i McGregora.

tancerz w skoku na sceniePodróżował jako artysta niemal po całym świecie. Najpierw z Krasnodarskim Teatrem Baletu, a potem z naszym zespołem występował na wielu scenach zagranicznych, od Stanów Zjednoczonych i Kanady po Japonię i Chiny. Dodatkowo, na zaproszenie Johna Neumeiera kreował podwójną rolę Tezeusza-Oberona z Baletem Hamburskim podczas występów tego zespołu w Tokio (2016), a jako Książę Zygfryd wystąpił gościnnie w tradycyjnym Jeziorze łabędzim z Państwowym Baletem Gruzji (2017). Uczestniczył też w międzynarodowych galach gwiazd baletu w Czechach, Estonii, Gruzji, Hiszpanii, Japonii, Łotwie i Szwecji. Aż trzykrotnie, w latach 2014, 2017 i 2022, był wyróżniany Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury jako najlepszy tancerz klasyczny w Polsce. W 2016 roku został odznaczony Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a w 2023 roku ZASP wyróżnił go odznaką „za wspaniałe kreacje sceniczne i wybitne osiągnięcia w dziedzinie sztuki tańca”. (pch)

tancerz w skoku na scenieZdjęcia, fot. Ewa Krasucka:

1. Basilio w „Don Kichocie” Alexeia Fadeyecheva

2. Księcia Désiré w „Śpiącej królewnie” Jurija Grigorowicza

3. Petruchio w „Poskromieniu złośnicy” Johna Cranki

4. Wybraniec w „Święcie wiosny” Maurice'a Béjarta

5. Carewicz Niki w „Jeziorze łabędzim” Krzysztofa Pastora

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''