Szanowni Państwo,
sezon 2013-14 jest prawdziwym wyzwaniem, zarówno dla zespołów Teatru Wielkiego - Opery Narodowej oraz Polskiego Baletu Narodowego, jak i dla warszawskiej publiczności. Plany repertuarowe obejmują cztery nowe produkcje operowe: prapremierę i polską premierę dzieł współczesnych, fundamentalne dzieło Wagnera, ostatnią operę Piotra Czajkowskiego i perłę modernizmu europejskiego. To wysoka miara wyzwań, które stoją przed nami.
Sezon otworzymy nową wersją Diabłów z Loudun Krzysztofa Pendereckiego, który dopisał 147 stron tekstu muzycznego, nie wydłużając dzieła ani o minutę. Zrealizowana we współpracy z Duńską Operą Królewską w Kopenhadze produkcja, której prapremiera odbyła się w lutym tego roku, spotkała się ze znakomitym przyjęciem zarówno ze strony krytyków, jak i publiczności. Bardzo się cieszę, że właśnie to dzieło, pod dyrekcją Lionela Frienda i w reżyserii Keitha Warnera, otworzy serię wydarzeń artystycznych związanych z 80-leciem urodzin naszego wybitnego kompozytora.
Kolejną produkcją premierową, realizowaną również we współpracy, tym razem z nowojorską Metropolitan Opera, będzie wieczór złożony z Jolanty Piotra Czajkowskiego i Zamku Sinobrodego Béli Bartóka. Opery w inscenizacji duetu Mariusz Treliński – Boris Kudlička, poprowadzi zza pulpitu dyrygenckiego Valery Gergiev.
Na kwiecień 2014 zaplanowana jest premiera wagnerowskiego Lohengrina w reżyserii Antony’ego McDonalda i pod dyrekcją Stefana Soltesza – kolejne, po Latającym Holendrze oraz baletowym Tristanie i Izoldzie, arcydzieło tego wielkiego kompozytora na naszej scenie.
Sezon zamknie Moby Dick, światowa premiera powstałego na zamówienie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej dzieła Eugeniusza Knapika. Kierownictwo muzyczne obejmie Gabriel Chmura, a reżyserować będzie znana już naszej publiczności z wysoko ocenianych produkcji na Scenie Kameralnej Barbara Wysocka.
Na Scenie Głównej odbędą się także dwie premiery Polskiego Baletu Narodowego: Romeo i Julia do muzyki Sergieja Prokofiewa w choreografii dyrektora PBN Krzysztofa Pastora, pod dyrekcją Łukasza Borowicza, oraz Don Kichot z muzyką Ludwiga Minkusa,w choreografii Alexeia Fadeyecheva wg Mariusa Petipy. Oba tytuły znakomicie poszerzą repertuar naszego baletu; wierzę również głęboko, że odpowiadać będą gustom warszawskiej publiczności, lubiącej baletowe spektakle fabularne. Na Scenie Kameralnej Polski Balet Narodowy pokaże Hamleta w choreografii Jacka Tyskiego.
Scena Kameralna będzie również przestrzenią kontynuacji Projektu ’P’ – z dwoma prawykonaniami oper kameralnych, zamówionych przez Teatr Wielki - Operę Narodową: Zwycięstwa nad Słońcem Sławomira Wojciechowskiego i Solarize Marcina Stańczyka. Novum programowym będzie cykl Preludium premierowe – seria koncertów kameralnych, komponujących się z kolejnymi premierami operowymi; wśród wydarzeń nadzwyczajnych chciałbym wskazać szczególnie na wspólny koncert polskich gwiazd światowych scen operowych: Aleksandry Kurzak i Mariusza Kwietnia oraz gościnny występ wspaniałej London Symphony Orchestra ze skrzypkiem Leonidasem Kavakosem pod dyrekcją Daniela Hardinga.
Bardzo ważne miejsce w życiu naszej instytucji zajmować będzie na stałe już wpisana w jej przestrzeń Galeria Opera, gdzie w sezonie 2013/2014 pokażemy dzieła artystów kreujących współczesność w sztuce polskiej: Stanisława Fijałkowskiego, Jerzego Mierzejewskiego i Jerzego Tchórzewskiego. W Galerii Opera również wystawimy autografy Krzysztofa Pendereckiego. Druga wystawa, związana z jubileuszem Kompozytora, powstanie w Salach Redutowych we współpracy z krakowskim Muzeum Sztuki Współczesnej.
Przygotowując sezon 2013/2014 realizujemy z niezmienną konsekwencją podstawowe założenia, na których opieramy nasze kierowanie tą instytucją: tworzenie oferty repertuarowej na najwyższym poziomie, której walor artystyczny będzie bezdyskusyjny, a do dyskursu pobudzać będzie jedynie myśl w niej zawarta. Mam nadzieję na sezon ciekawy, na który złożą się propozycje nie zawsze łatwe, ale bez wyjątku wartościowe. Inspirujące, nieoczywiste, otwarte na indywidualny, bardzo subiektywny odbiór, zajmujące dla każdego odbiorcy, w jemu właściwy sposób.
Wierzę, że po zapoznaniu się z repertuarem, nadzieję tę podzielą Państwo ze mną.
Waldemar Dąbrowski
Dyrektor naczelny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej