WANDA BARGIEŁOWSKA-BARGEYŁŁO
Występowała na naszej scenie od 1967 do 2014 roku.
W warszawskim Teatrze Wielkim debiutowała jako Łarina w „Eugeniuszu Onieginie” Czajkowskiego. Występowała w wiodących partiach mezzosopranowych: Marceliny w „Weselu Figara” Mozarta, Oktawii w „Koronacji Poppei” Monteverdiego i Berty w „Cyruliku sewilskim” Rossiniego. Była także wyrazistą Cześnikową, a później Starą Niewiastą w kolejnych inscenizacjach „Strasznego dworu” Moniuszki. Ważne w jej dorobku stały się partie Verdiowskie, m.in. Emilia w „Otellu”, Meg Page w „Falstaffie”, Fenena w „Nabuccu”, Ulryka w „Balu maskowym” i Amneris w „Aidzie”, kiedy to potrafiła dostosowywać głos do partnerów i charakteru inscenizacji.
Jej domeną bez wątpienia pozostawał jednak repertuar współczesny. Jako niesamowita Królowa Draga w „Manekinach” Zbigniewa Rudzińskiego stworzyła kreację i powtarzała ją podczas gościnnych występów teatru w różnych miastach i krajach 85 razy.
W latach 1982–1985 była solistką monachijskiego Staatstheater am Gärtnerplatz. Występowała także w teatrze operowym w Hagen. W 1983 roku wygrała konkurs na interpretację muzyki Wagnera, organizowany w Bayreuth. Później wzięła udział w warszawskiej realizacji „Pierścienia Nibelunga” Wagnera (1988–1989) pod batutą ówczesnego dyrektora teatru Roberta Satanowskiego.
W kwietniu 2008 roku obchodziła 40-lecie swojej działalności artystycznej, wykonując partię Cześnikowej w uroczystym spektaklu „Strasznego dworu” Moniuszki. Partię Hanny śpiewała wtedy jej córka, Anna Kutkowska-Kass (sopran koloraturowy), która również występowała na scenie Teatru Wielkiego.
W 2007 roku została odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi, a w 2023 roku uhonorowana Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Wanda Bargiełowska-Bargeyłło zmarła 23 listopada 2025. Rodzinie składamy najszczersze kondolencje.
