• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Kontrowersje

Kontrowersje to cykl spotkań wypełnionych refleksją nad operą jako zjawiskiem kulturowym. Przestrzeń do rozmowy o kontekstach, okazja do poszukiwania nowych ścieżek interpretacyjnych, do wstąpienia na tereny do tej pory niezbadane.

W sezonie 2014/15 zapraszamy do dyskusji nad wątkami dotyczącymi konkretnych tytułów, ale wzbogaconej o dialog z innymi sztukami -- przede wszystkim z kinem. Zaplanowaliśmy w warszawskich kinach studyjnych pokazy filmowe , które będą integralną częścią spotkań. Terra incognita dawnych dylematów została już po części zasiedlona, ale opera niezmiennie pokazuje, jak wiele jeszcze możemy tu odkryć...

I. OPEROWE "KRĘGI OBCOŚCI" -- KUPIEC WENECKI


Zaczerpnięte z tytułu książki Michała Głowińskiego obszary nieprzystawalności są zagadnieniem ważnym dla biografii i twórczości kompozytorskiej Andrzeja Czajkowskiego. Walka z tożsamością i ciągłe napięcie między oczekiwaniem a spełnieniem wyznaczają linie, po których toczy się refleksja o obcości. Gej? Żyd? Utopia koherencji?

II. OPERA HUMANA -- MARIA STUART

Kantowskie niebo gwiaździste niekiedy zasnuwa się chmurami. Gdzie szukać rady? Psychoanaliza próbuje odpowiadać na pytania o imperatyw ludzkich działań, o motor, który steruje naszymi wyborami. Czy to inni ludzie, własne doświadczenia, toksyczni rodzice, dzieciństwo, traumy, miłość czy nienawiść? Po co nam odpowiedzialność i czy istnieje moralność muzyki?

III. SYNAGOGA SZATANA -- POWDER HER FACE


Meandry kobiecości to wątek niewyczerpany. Kobieta sterowana przez żądze, histeryczka, czarownica -- walka z tym wizerunkiem zajęła stulecia. Bez obaw: to tylko męska projekcja, sublimacja męskich lęków, specjalnie stworzona na swoje niepodobieństwo -- uspokaja feminizm. Czy księżna Argyll to kobieta zniewolona, czy odwrotnie -- wyzwolona? A opinie o niej to argument w dyskusji antyfeministycznej czy zwycięstwo feminizmu? Od Orfeusza, przez Przybyszewskiego, Poego i Dostojewskiego, po Berga i Adèsa.

IV. TERYTORIA OPERY -- PROJEKT 'P'


Śmierć opery wieszczono już kilkakrotnie. Ale czy dziś bardziej adekwatnym terminem nie wydaje się niegdysiejszy dramma per musica? Jakie wyzwania przed twórcami XXI wieku stawia opera jako sztuka, a jakie jako instytucja? Czym prowokuje, wabi, czym odpycha? Jak do rzeczywistości teatru operowego podchodzą dzisiejsze generacje kompozytorów? Czy kompozytor w starciu z instytucją to walka ze z góry przewidzianym wynikiem? Strategie twórcze i taktyka pracy -- opera (nie) umarła.

V. ŚWIADEK EPOKI -- WILHELM TELL


W 1858 roku próbowano zamordować Napoleona III. Cesarz był właśnie w drodze na spektakl "Wilhelm Tell". Kilkadziesiąt lat opera Rossiniego czekać musiała w przedsionku mediolańskiej La Scali. Naziści wciągnęli ją na indeks. Skracana, modyfikowana, niewygodna politycznie i ideologicznie. Wilhelm Tell -- dzieło sztuki jako świadek historii.

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''