• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Ulotny. Teatr
Zofii Wierchowicz

3 grudnia 2015 – 19 lutego 2016

Opery i "Szekspiry" tworzyły dwa przeciwstawne bieguny teatralnej twórczości artystki. Pierwszy, zdominowany duchem muzyki, zachwycał lekkością dekoracji, lotnością postaci, urzekał wdziękiem, nierzadko również dowcipem ukształtowania kostiumów, barokową stylizacją i przepychem tkanin bądź graficznym żartobliwym skrótem. Fantastyczne kształty sukien i płaszczy, pawie ubarwienie scenografii, ptasie maseczki i nakrycia głowy sprawiały, że świat tancerzy i śpiewaków zdawał unosić się w powietrzu, wzbijał się wraz z dźwiękami muzyki ponad scenę. Szekspirowskie inscenizacje Wierchowicz zdominował żywioł ziemi. Napiętnowani nim bohaterowie, sensualni do bólu, zdawali się podejmować tragiczne próby wyrwania się z więzień swych ciał, zwykle jednak ginęli w zwojach przygniatającej ich materii. Ten świat także wyposażony został przez Wierchowicz w ptasie atrybuty – powiewał skrzydłami sukien i płaszczy. Kobiety z wdziękiem przekrzywiały małe, gołębie główki, a mężczyźni prężyli upierzone ramiona i torsy. Tu jednak siła ciążenia okazywała się absolutnie bezwzględna, nie pozwalała nikomu wznieść się ponad ziemię. Zofia Wierchowicz uparcie badała w "Szekspirach", kładący się cieniem na ludzkiej cielesności i duchowości, mroczny aspekt ziemi – wnoszący rozkład, rozdarcie i nieuchronność śmierci, symbolizujący kres, zwieńczenie wszelkich form istnienia i niezwiastujący kolejnych. Brutalność materii, którą kreśliła swoje szekspirowskie inscenizacje - surowe, jakby spleśniałe dechy, rdzewiejąca blacha, szaro-zgniłe szmaty wszelkich gatunków, surowa w fakturze juta, zmurszała siatka, a wreszcie piasek, żwir i grudy ziemi z wyłaniającymi się z nich piszczelami – przekreślała wszelkie nadzieje, tęsknoty i trud podejmowany przez potykających się o nią bohaterów.

(Ewa Dąbek-Derda, Pośród nielotów)

Galeria

  • Zobacz zdjęcie: Marceli. Projekt kostiumu do opery Cyganeria G. Pucciniego, Teatr Wielki w Warszawie, 1967. Muzeum Teatralne. Fot. A. StawińskiMarceli. Projekt kostiumu do opery Cyganeria G. Pucciniego, Teatr Wielki w Warszawie, 1967. Muzeum Teatralne. Fot. A. Stawiński
  • Zobacz zdjęcie: Musetta. Projekt kostiumu do opery Cyganeria G. Pucciniego, Teatr Wielki w Warszawie, 1967. Muzeum Teatralne. Fot. A. StawińskiMusetta. Projekt kostiumu do opery Cyganeria G. Pucciniego, Teatr Wielki w Warszawie, 1967. Muzeum Teatralne. Fot. A. Stawiński
  • Zobacz zdjęcie: Tannhäuser. Projekt kostiumu do opery Tannhäuser R. Wagnera, Teatr Wielki w Poznaniu, 1967. Muzeum Teatralne. Fot. A. StawińskiTannhäuser. Projekt kostiumu do opery Tannhäuser R. Wagnera, Teatr Wielki w Poznaniu, 1967. Muzeum Teatralne. Fot. A. Stawiński
  • Zobacz zdjęcie: Bitterolf. Projekt kostiumu do opery Tannhäuser R. Wagnera, Teatr Wielki w Poznaniu, 1967. Muzeum Teatralne. Fot. A. StawińskiBitterolf. Projekt kostiumu do opery Tannhäuser R. Wagnera, Teatr Wielki w Poznaniu, 1967. Muzeum Teatralne. Fot. A. Stawiński
  • Zobacz zdjęcie: Kostium Nerona z opery Koronacja Poppei C. Monteverdiego, Teatr Wielki w Warszawie, 1971. Muzeum Teatralne. Fot. J. MountKostium Nerona z opery Koronacja Poppei C. Monteverdiego, Teatr Wielki w Warszawie, 1971. Muzeum Teatralne. Fot. J. Mount
  • Zobacz zdjęcie: Kostium z opery Koronacja Poppei C. Monteverdiego, Teatr Wielki w Warszawie, 1971. Muzeum Teatralne. Fot. J. MountKostium z opery Koronacja Poppei C. Monteverdiego, Teatr Wielki w Warszawie, 1971. Muzeum Teatralne. Fot. J. Mount
  • Zobacz zdjęcie: Małgorzata. Projekt kostiumu ze spektaklu Król Ryszard III, Teatr Narodowy w Warszawie, 1969. Muzeum Teatralne. Fot. A. StawińskiMałgorzata. Projekt kostiumu ze spektaklu Król Ryszard III, Teatr Narodowy w Warszawie, 1969. Muzeum Teatralne. Fot. A. Stawiński
  • Zobacz zdjęcie: Bolingbroke. Projekt kostiumu do spektaklu Król Henryk VI W. Shakespeare'a, Teatr Polski w Bydgoszczy. 1964. Muzeum Teatralne. Fot. A. StawińskiBolingbroke. Projekt kostiumu do spektaklu Król Henryk VI W. Shakespeare'a, Teatr Polski w Bydgoszczy. 1964. Muzeum Teatralne. Fot. A. Stawiński
  • poprzedni
  • następny

Informacje

Czas trwania

3.12.2015 -- 19.02.2016

od wtorku do niedzieli w godz. 12.30–20.30

Miejsce

Galeria Studio, Teatr Studio im. S. I. Witkiewicza

Organizatorzy

Muzeum Teatralne, Teatr Wielki – Opera Narodowa

Galeria Studio, Teatr Studio im. S. I. Witkiewicza

Centrum Scenografii Polskiej, Oddział Muzeum Śląskiego w Katowicach

Wstęp

bezpłatny

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''