Kolejny klasyk współczesności, którego prace będą prezentowane w Galerii Opera w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.
Na czynnej od 28 stycznia wystawie obejrzymy wybór obrazów i rysunków ze stworzonych w latach dwutysięcznychcykli: Poza nieskończoność, Księżyc i moja czereśnia, Himalaje, Titanic, Ciągłość energii – każdy z nich ze sobą koresponduje, dialoguje, choć podejmuje nowe malarskie zagadnienie.
Inspirowane wrakiem Titanica czarne płótna ukazują nie tylko wnętrze wraku – połamane meble, kafelki, resztki obecności pasażerów, jak zegar, którego wskazówki stanęły w momencie zatonięcia – ale przede wszystkim to, jak technika i ludzka pomysłowość ostatecznie przegrywa w starciu z naturą.
Z refleksją dotyczącą natury wiążą się również powstałe po podróży do Indii „pasiaste” Himalaje, które są „malowaniem światła”: widokiem gór o wschodzie i zachodzie słońca.
Wszystkie te cykle pod względem formalnym łączy linia, motyw stale obecny w twórczości Jana Dobkowskiego, która jest „śladem myślenia”: „Pragnę w bogactwo świata i przeżyć wprowadzić jakiś porządek, dlatego używam abstrakcyjnej linii” – mówi sam artysta.