• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Jerzy Skolimowski
w Berlinie

16 – 25/02/2023

obraz artystyOdwiedziłem niedawno znajomego fotografa. Mieszka w centrum Warszawy, ostatnie piętro, spadzisty dach, małe okna tuż nad podłogą – dom jak z prologu filmu Ręce do góry – pomyślałem. Styczeń, jadę na wieś, do domu artysty, po obrazy na tę wystawę. Śnieżyca. Wokół wielkie białe powierzchnie śniegu z gdzieniegdzie wystającymi czarnymi drzewami. Jest jak w filmie Essential Killing. Dojeżdżamy, pakujemy prace. Wielkoformatowe obrazy, każdy jest zatrzymanym na płótnie filmem. Jest moje ulubione morze jak kadr z libańskiej części Rąk do góry. W tym filmie Jerzy Skolimowski mówi: „W kraju zostali moi przyjaciele malarze i w ścianach pracowni powiedzieli więcej, niż ja mogłem powiedzieć w filmie”. To nieprawda. On mówił zawsze inaczej, wcale nie mniej. Tak samo mocno i wyraźnie w filmie, jak i w malarstwie. Malarstwo Jerzego jest malarstwem emocji. Malarstwem chwili. Dynamicznym i intensywnym siłą malarskiego gestu budującego epickie znaczenia. Jedni widzą w tym malarstwie cierpienie, inni nadzieję. Wszyscy zapamiętują. Zawsze, kiedy widzę brzozowy las, myślę o obrazie Azyl. Wracamy. Chowamy obrazy do magazynu, w którym zaczekają na wystawę. W rogu stoi szlifierka jak z filmu Fucha z Jeremym Ironsem. Czy to tylko moja obsesja na punkcie obrazów stworzonych przez Skolimowskiego na filmowej taśmie i malarskim płótnie? Idźcie na wystawę, przekonajcie się sami.

Marcin Fedisz
Kurator

Organizatorzy

Instytut Adama Mickiewicza, Galeria Opera

Czas trwania

16 – 25/02/2023

Miejsce

nüüd.berlin gallery, Polnisches Institut Berlin

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: [email protected]

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''