Halka
Stanisław Moniuszko
Opera w czterech aktach
Libretto: Włodzimierz Wolski
Prapremiera wersji czteroaktowej: 1.01.1858, Teatr Wielki w Warszawie
Premiera obecnej inscenizacji: 23.12.2011
Oryginalna wersja językowa z angielskimi napisami
„Jakoś tak dziwno w tem wielkiem mieście, jakoś tak straszno wiejskiej niewieście!” – mówi Halka, tytułowa bohaterka opery Moniuszki. Te słowa są kluczowe dla realizacji Natalii Korczakowskiej. Zawiera się w nich przepaść pomiędzy protagonistami – Januszem i Halką, opozycja miasto-wieś, kultura-natura, opozycja między „perfekcyjnymi ludźmi” a tymi, którzy ze świata perfekcji są wykluczeni. Halka powstała zaraz po rabacji galicyjskiej – krwawym buncie chłopów pańszczyźnianych, a wybór na jej główną bohaterkę chłopki, która domaga się odwzajemnienia miłości od szlachetnie urodzonego pana, był znaczący. Wolność, równość, braterstwo – hasła przyświecające od czasów rewolucji francuskiej wielu ruchom społecznym pojawiają się w tej inscenizacji – w scenie mazura stroje tańczących: granatowe, białe i czerwone splatają się w kolory politycznego manifestu. Dramat społeczny zapisany w Halce jest wciąż aktualny – dziś chodzi nie o uwłaszczenie chłopów, a o wykluczenie ekonomiczne. Eksplorując te tereny reżyserka sięga po antyutopie Huxleya, Houellebecqa, film The Perfect Human Jorgena Letha z 1967 roku. Dla swej inscenizacji wybiera czas uniwersalny. W muzyce Moniuszki pobrzmiewa „łagodna atmosfera słowiańskości”, jak mówi Marc Minkowski, który dyrygował premierą tej realizacji – „jej słowem kluczem jest melancholia”. Melancholia obecna jest też w inspiracjach plastycznych tej inscenizacji, choćby w malarstwie Malczewskiego.
Obsada
Realizatorzy
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Polski Balet Narodowy
Aktorzy i statyści
Streszczenie
Sponsorzy
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej