Szalony muezin. Szymanowski – inspiracje wschodnie
do muzyki Karola Szymanowskiego
Opera realizowana w ramach cyklu „Terytoria”
Oryginalna polska wersja językowa
Prapremiera: 13/03/2018
Karol Szymanowski urodził się w rodzinnym majątku na Ukrainie naddnieprzańskiej. Gdy studiował w Warszawie, zaprzyjaźnił się z Arturem Rubinsteinem, Witkacym, Stefanem Żeromskim. W Berlinie poznał Richarda Straussa, który wywarł wpływ na jego twórczość. We Francji zainspirował go impresjonizm, którego prekursorem był Claude Debussy. Był rektorem Warszawskiego Konserwatorium Muzycznego. Zajmował się także literaturą – pisał eseje o Strawińskim i o Chopinie, wiersze, wreszcie powieść Efebos, którą dedykował swojemu kochankowi, tancerzowi. Powieść spłonęła we wrześniu 1939 roku, uratował się jeden z rozdziałów. Chorował na gruźlicę, którą leczył w Zakopanem (willa Atma, gdzie przebywał to dziś oddział Muzeum Narodowego w Krakowie) oraz w Szwajcarii. Inspirował go orient, starożytność, duchowość z jaką zetknął się w swoich podróżach po Afryce i Sycylii, a także mazowiecka i kujawska muzyka ludowa, wreszcie folklor podhalański. Jego Król Roger jest ambasadorem Polski na operowych scenach całego świata. Natalia Korczakowska, reżyserka teatralna i operowa, autorka między innymi realizacji Halki, Zagubionej autostrady czy Berlin Alexanderplatz to artystka wszechstronna – wykształcona muzycznie, wrażliwa czytelniczka, przenikliwa obserwatorka i komentatorka życia. Które momenty, aspekty, miejsca Szymanowskiego wybierze dla swej realizacji w ramach cyklu Terytoria? Czekamy z niecierpliwością.
Czas odmierza nam
Realizatorzy
Sponsorzy
-
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Patroni medialni premiery
-
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
-
Współorganizator koktajlu